Geneeskunde en muziek

Message Bookmarked
Bookmark Removed

uhm...i know, wat een onderwerp maar is die link er of niet? Misschien hebben jullie enige voorbeelden van hoe je die twee kan linken met elkaar in de vorm van een essay. dank is groot!

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 07:40 (twenty-two years ago)

Ligt er aan hoe je het bedoelt. "Blues is the healer, all over the world all over the world" zong John Lee Hooker.
Gelijk homeopathie kan muziek door autosuggestie een helende werking hebben, met andere woorden.

Vasquesz, Wednesday, 21 January 2004 07:47 (twenty-two years ago)

muziek als medicijn bedoel je, is een interessante invalshoek

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 07:50 (twenty-two years ago)

Bestaat er ook niet zoiets als muziektherapie? Genoeg links op internet te vinden.

Maarten (sivle79), Wednesday, 21 January 2004 07:55 (twenty-two years ago)

Muziektherapie is inmiddels big business. Ik ken mensen die erin werkzaam zijn.

Gehoorbeschadiging is ook een geregeld terugkerend onderwerp bij mensen die veel met muziek bezig zijn.

gerrie spaansen, Wednesday, 21 January 2004 08:00 (twenty-two years ago)

klinkt goed inderdaad, muziektherapie, dat is ook wel iets waar je geregeld over kunt schrijven.

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 08:04 (twenty-two years ago)

Matmos en Herbert passen hier op deze thread. :-)

nathalie (nathalie), Wednesday, 21 January 2004 08:08 (twenty-two years ago)

a chance to cut is a chance to cure is inderdaad wel toepasselijk, ik twijfel alleen aan de interesse van de geneeskundige wereld

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 08:14 (twenty-two years ago)

Wat studeer je jorish?

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 08:53 (twenty-two years ago)

ik doe een schriftelijke studie journalistiek, daarnaast zoek ik freelance opdrachten, dit heeft daar iets mee te maken

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 09:02 (twenty-two years ago)

muziektherapie wordt, voor ozver ik weet, uitsluitend ingezet bij mensen met psyschische problemen. interessant zou zijn om te kijken of een dergelijke therapie invloed kan hebben op een genezingsproces of mensen met chronische aandoeningen.

pien (pien), Wednesday, 21 January 2004 09:03 (twenty-two years ago)

ha. "psyschisch". zo kom je wel aan een goede drie keer woordwaarde.

pien (pien), Wednesday, 21 January 2004 09:04 (twenty-two years ago)

was het niet matmos die een elpee uitbracht waarop de muziek geheel was opgebouwd uit 'medische' samples. oh, wacht hier heb ik'em. het ging zelfs om allemaal geluiden opgenomen bij een plastisch chirurgische operatie. geen plaat voor mij. ik trek al wit weg als ik aan een injectienaald *denk*....

(jg) ((jg)), Wednesday, 21 January 2004 09:05 (twenty-two years ago)

a chance to cut is a chance to cure, zoals boven al vermeld ;)

goede cd, erg knap gedaan en ook nog zeer luisterbaar

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 09:08 (twenty-two years ago)

Let the music heal your soul

nathalie (nathalie), Wednesday, 21 January 2004 09:11 (twenty-two years ago)

Let the music heal your soul

Interessante theorie is dat wel. Wie weet zitten er naast de "parental advisory" stickers binnenkort ook "alpha wave approved" stickers op :) Ik moest ook direct aan "Alpha waves" van My Vitriol denken, toch niet echt muziek waar ik rustig en relaxed van word... Blijkbaar stimuleer klassieke muziek alpha waves en is daarmee een remedie tegen stress. Iemand positieve ervaringen?

Maarten (sivle79), Wednesday, 21 January 2004 09:47 (twenty-two years ago)

Of negatieve natuurlijk...

Maarten (sivle79), Wednesday, 21 January 2004 09:47 (twenty-two years ago)

Ik heb zes jaar geneeskunde gestudeerd....I rest my case :P

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 21 January 2004 10:01 (twenty-two years ago)

Ik geef muziektherapie. Werkt inderdaad erg goed in de geesteziekte. Hoe laagdrempelig ook. Je moet er even doorheen bijten, de muziek die aan de orde komt is ronduit vreselijk, maar het is wel erg leuk en bevredigend!

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 21 January 2004 10:43 (twenty-two years ago)

oh ja...? heb je ook papieren op dat gebied?

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 10:46 (twenty-two years ago)

Wat voor muziek gebruik je in die therapie, Hotel?

Maarten (sivle79), Wednesday, 21 January 2004 11:09 (twenty-two years ago)

ik neem aan dat hij papieren heeft: muziektherapeut is namelijk een officieel beroep met opleiding en al.

pien (pien), Wednesday, 21 January 2004 11:38 (twenty-two years ago)

Ik heb dan weer geen papieren en help mensen bij voorkeur eerder aan een muziekverslaving dan ze er vanaf te krijgen :P

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 21 January 2004 11:47 (twenty-two years ago)

"ik doe een schriftelijke studie journalistiek"

waar? het lijkt me wel wat.
www.loi.nl? :D

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 12:42 (twenty-two years ago)

inderdaad ;)

duurt een jaar, ik ben nu bijna klaar, eind maart heb ik examen

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 12:48 (twenty-two years ago)

Interessant. (Serieus)

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 13:18 (twenty-two years ago)

ik zou zeggen aanvragen die handel, een beetje discipline is wel nodig maar voor mij is het de perfecte uitkomst omdat ik daarnaast nog een fulltime baan heb. 's Avonds een beetje studeren, opgaven maken en zo via de pc insturen

als je meer wilt weten dan hoor ik het wel

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 13:27 (twenty-two years ago)

ik doe een schriftelijke studie journalistiek, daarnaast zoek ik freelance opdrachten, dit heeft daar iets mee te maken

Arts en Auto zit niet op muziekartikelen te wachten, verder wel een goed blad hoor, betalen lekker.

AlexvdH, Wednesday, 21 January 2004 13:43 (twenty-two years ago)

Arts en Auto zit niet op muziekartikelen te wachten, verder wel een goed blad hoor, betalen lekker.

waar heb jij het over? dagdromen? misschien moet je eens muziektherapie proberen

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 13:48 (twenty-two years ago)

Waarschijnlijk refereerde Alex naar de topictitel...

willem (willem), Wednesday, 21 January 2004 14:47 (twenty-two years ago)

Ja, Ludo, wat studeer jij eigenlijk:-)

Ik heb geen papieren, wel ervaring. beetje ingerold, en goed genoeg bevonden door de ervaring die ik heb. De afdeling waar ik het doe heeft de meest laagdrempelige aanpak nodig. En de muziek is daar dus op afgestemd. Think: Acda en de Munnik, Henk Westbroek(zelfs je naad is mooi), Queen, Animals. Ik ben altijd helemaal blij als iemand iets wil doen dat ik ook leu vindt. Hier en daar wat bladmuziek van The Smiths verstopt...


Arts en auto, het bestaat echt!!!

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 21 January 2004 14:53 (twenty-two years ago)

Yep, het blad waar je als aankomend arts niet op zit te wachten.

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 21 January 2004 14:54 (twenty-two years ago)

ken ik niet, alexvdH wel blijkbaar

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 14:59 (twenty-two years ago)

"Ja, Ludo, wat studeer jij eigenlijk:-)"

mond houden. ;)

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 15:18 (twenty-two years ago)

(ik DEED muziekwetenschap... )

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 15:18 (twenty-two years ago)

oh interessant (serieus!) ;)

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 15:22 (twenty-two years ago)

Arts en auto, het bestaat echt!!!

Met advertenties in de trant van:
"Collega zoekt voor zoon (18, eerstejaars tandheelkunde) woonruimte in X."

Ach, ik heb er wel voor een vriendelijk prijsje een microscoop (binoculair) in gevonden, afkomstig van een gepensioneerde gynaecoloog... Maakte ik tussen de saaie nieuwe (monoculaire) dure Olympus-modelletjes toch wel de blits mee...

willem (willem), Wednesday, 21 January 2004 15:25 (twenty-two years ago)

"oh interessant (serieus!) ;) "

Geen oninteressante studie inderdaad maar teveel geritme-tik enzo voor mij. Ik was ook niet van plan om te weten hoeveel mollen d-aeolisch heeft en dat je HOP een terts-sext akkoord op dis kan zingen.

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 15:40 (twenty-two years ago)

hmm, laat maar zitten.......gedver

;))

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 15:42 (twenty-two years ago)

Ik begon het echt in een vlaag van zelfoverschatting te studeren vrees ik. Een overschatting van mijn talent en een onderschatting van mijn luiheid. Als je zulk soort dingen wilt kunnen moet je dagelijks oefenen, oefenen, oefenen. (Dat oefenen bewaar ik liever voor gitaarspelen)

Ludo (Ludo), Wednesday, 21 January 2004 16:02 (twenty-two years ago)

ahja, gitaarspelen, dat wil ik ook nog altijd een keer leren.

maar als ik zo'n zin maak dan komt het er waarschijnlijk niet van, hmm?

Rizz (Rizz), Wednesday, 21 January 2004 16:55 (twenty-two years ago)

Ach, ik heb er wel voor een vriendelijk prijsje een microscoop (binoculair) in gevonden, afkomstig van een gepensioneerde gynaecoloog... Maakte ik tussen de saaie nieuwe (monoculaire) dure Olympus-modelletjes toch wel de blits mee...

Ik maak altijd gebruik van de Zeiss LSM 510 Meta, de Rolls Royce onder microscopen (hij kost alleen veel meer dan een Rolls en dan nog krijg je er bedieningssoftware bij die in een achternamiddag door een student informatica in elkaar geflanst is).
En ik werk dus op de afdeling Pathologie van het Erasmus MC, maar ben zelf geen arts, maar biochemicus.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 21 January 2004 21:23 (twenty-two years ago)

Ludo, de Rockacademie niks voor jou dan?

Vasquesz, Thursday, 22 January 2004 08:21 (twenty-two years ago)

"Ludo, de Rockacademie niks voor jou dan? "

Zegt iedereen. Maar ik denk dat ik liever ambtenaar wordt + part-time musicus. ;)

Ludo (Ludo), Thursday, 22 January 2004 08:59 (twenty-two years ago)

Rizz, volgens mij wordt muziek (met name kinderliedjes) gebruikt bij therapie voor afasiepatiënten. Die mensen kunnen vaak totaal niet (meer) uit hun woorden komen als ze gewoon iets willen zeggen maar zingen wel moeiteloos liedjes mee en dat helpt dan weer voor het dagelijks leven.
Of bedoel je dat helemaal niet?

Hibernia (Hibernia), Thursday, 22 January 2004 11:54 (twenty-two years ago)

Geen oninteressante studie inderdaad maar teveel geritme-tik enzo voor mij. Ik was ook niet van plan om te weten hoeveel mollen d-aeolisch heeft en dat je HOP een terts-sext akkoord op dis kan zingen.

Ik heb nooit zo'n moeite met ritme-getik, maar dat zal inmiddels wel bekend zijn ;)

Ik kan me best voorstellen dat je gefrustreerd raakt als je in je eentje een akkoord probeert te zingen. Voor zover mij bekend is Bobby McFerrin de enige ter wereld die dat kan.

Staat wel weer tegenover dat je een glansrijke carrière tegemoet ziet als je het eenmaal kunt ;)

gerrie spaansen, Thursday, 22 January 2004 19:22 (twenty-two years ago)

Misschien moet je eens wat opzoeken over Pythagoras, die scheen door het gebruik van bepaalde muzikale modi (soort toonladders) zieke mensen beter te maken.

vincent (dolvin), Friday, 23 January 2004 19:56 (twenty-two years ago)

Daardoor schiet me ineens te binnen dat er iemand is die de kleurfrequenties van aura's heeft vertaald in toonfrequenties, en op basis daarvan muziek heeft gemaakt die in overeenstemming zou zijn met aura's van mensen. Ik geloof dat hij voor elke kleur een nummer heeft gemaakt. Nadat je aura is gelezen kun je een cd kopen waar op maat geselecteerde nummers op staan die passen bij de kleuren van je aura.

Ik heb het gehoord; de muziek klinkt als doorsnee new-age (en was in dat kader niet eens zo slecht), maar het idee vond ik wel inventief.

gerrie spaansen, Friday, 23 January 2004 20:01 (twenty-two years ago)

...maar wellicht staat dat wat te ver af van geneeskunde...

gerrie spaansen, Friday, 23 January 2004 20:02 (twenty-two years ago)

Waar hebben we het over? ):-((

albert, Saturday, 24 January 2004 18:32 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.