Een danceblad ter ziele en OOR kwakkelt onder hoede van kwakkelender NTG. Zijn muziekbladen anno 2004 nog houdbaar of komen ze uiteindelijk allemaal op internet terecht. Of valt er op de inhoud van deze muziekbladen nog veel aan te merken?
― Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 23 January 2004 15:00 (twenty-two years ago)
Ik denk dat er op de inhoud van muziekbladen nog veel aan te merken valt, maar dat je het nooit voor iedereen naar de zin kan maken. Voor de één staan er te weinig recensies in de meeste bladen (moi) en voor anderen teveel, de één zoekt meer diepte artikelen, de ander een breder blad met meer dan alleen muziek en sommigen vinden een blad niet alterbatief genoeg, of juist weer te benauwd binnen één genre. Groot nadeel van welk blad dan ook is dat het nooit zo actueel is of kan zijn als een webzine.Maar ondanks alles, lees ik makkelijker een blad dan een webzine en voelt een blad aan of je echt iets in handen hebt. Misschien een beetje het verschil tussen een mp3 en een echte cd?
― Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 23 January 2004 16:18 (twenty-two years ago)
― Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 23 January 2004 16:47 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 17:07 (twenty-two years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 23 January 2004 17:13 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 18:02 (twenty-two years ago)
Je zit er naast Theo, het is juist andersom, omroepbladen leveren geld op voor de andere activiteiten van een omroep.
― erwin blom, Friday, 23 January 2004 19:10 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 19:45 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 16:19 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 17:10 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 17:39 (twenty-two years ago)
Ik weet trouwens niet of dat zo ontzettend erg is. Niks mis met popjournalistiek door vrijwilligers. En aangezien muziek voor allemaal begonnen is als hobby is dat ook wel zo natuurlijk.Het lijkt me eigenlijk wel leuk* om te zien dat OOR failliet gaat, bij voorkeur met de 3FM-afdeling van de VPRO erbij. Verfrissing kan nooit kwaad.
* dit even los van de persoonlijke tragedies die dat oplevert voor al die reuze sympathieke mensen die daar werken.
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 17:55 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Sunday, 25 January 2004 18:10 (twenty-two years ago)
― Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 25 January 2004 18:27 (twenty-two years ago)
het is wachten op gunstigere omstandigheden lijkt me
― Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 18:38 (twenty-two years ago)
Wat is de V.I.?
― Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 25 January 2004 18:50 (twenty-two years ago)
VI is de Vrije Internetter
― Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 18:57 (twenty-two years ago)
Nee, dat komt doordat de media in de meeste (West)europese landen heel erg op Engeland gefixeerd is. Als Franz Ferdinand in Engeland op 3 staat is dat hier nieuws en een reden om die band nog wat extra in de gaten te houden. Al staat Caesar hier het komende halfjaar op 1, geen hond in Londen, Stockholm of Madrid die daar wakker van ligt.
Dus iedereen met hart voor de popjournalistiek moet economie studeren? ;)
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 19:13 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 19:15 (twenty-two years ago)
het is maar al te vaak zo dat marktonderzoek X aanwijst als kans, maar dat het benuten van X onmogelijk is omdat de regels van de markt nu eenmaal Y voorschrijven. welkom bij de vrije markt economie.
[om nog maar te zwijgen van zaken waar werkelijk niemand belang bij heeft. ik noem een vrije energiemarkt als voorbeeld. 'vanaf nu kun je je energie betrekken van elke aanbieder op de markt.', 'ehh.. maar het ging toch goed?', 'jaha, maar nu zorgt de markt voor de laagste kostprijs. is juist goed voor je.', 'maar dan moet ik dus actief op zoek naar de laagste prijs?', 'ja. leuk he?', 'nee! juist niet. ik heb iets anders aan mijn hoofd zeg!', 'zoals het zoeken naar de laagste aanbieder van mobiele telefonie? de goedkoopste postverzender?', 'zucht'.]
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Sunday, 25 January 2004 20:16 (twenty-two years ago)
Zeg, wil je me helemaal aan de bedelstaf hebben? Wat er zo verfrissend is aan het opdoeken van de paar overgebleven media die een groot publiek informeren over mooie muziek, ontgaat me overigens. Nog afgezien van de onwaarschijnlijkheid dat een specifieke afdeling van een publieke omroep failliet zou gaan...
― JoB (JoB), Sunday, 25 January 2004 20:55 (twenty-two years ago)
De Nederlandse popjournalistiek ligt ook echt niet wakker als een Zweeds of Spaans bandje hun vaderlandsche hitlijst aanvoert, dunkt mij. Ik denk dat Martijn gelijk heeft als hij zegt dat popjournalistiek beter door hobbyisten kan worden uitgevoerd, althans voor de bands die commercieel weinig/niets in de melk te brokkelen hebben (omdat ze niet honderdduizenden platen verkopen), maar artistiek veel interessanter zijn.
― Ferdinand (Ferdinand), Sunday, 25 January 2004 21:28 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 11:06 (twenty-two years ago)
maar ja kan het wel opgelost worden? voetbal heeft eigenlijk ook maar een toonaangevend tijdschrift, maar v/d andere kant als het tijdschrift psychologie kan overleven...
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 11:22 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 11:45 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 11:49 (twenty-two years ago)
Ik heb ook helemaal geen haat tegen OOR of wat dan ook. Maar muziek (en ook muziekjournalistiek) is iets dat zich snel ontwikkelt, sneller dan een OOR dat kan bijbenen. En omdat OOR in feite marktleider is, zit dat "in de weg" bij nieuwe initiatieven. That's all, daarom lijkt het me leuk, met dezelfde voetnoot als boven.3voor12/VPRO op 3FM zijn nog marktleiderder, dus het failliet gaan daarvan (wat inderdaad niet bijster realistisch is), zou nog grotere veranderingen teweeg brengen. Bijvoorbeeld zou het aanleiding kunnen zijn voor een college-radio scene.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 26 January 2004 12:08 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 12:13 (twenty-two years ago)
maar als nou iemand zakken vol geld wilt doneren aan een of andere initiatiefnemer voor zo'n nieuw blad, ben ik natuurlijk beschikbaar.
― bas (bas), Monday, 26 January 2004 12:48 (twenty-two years ago)
maar goed, je weet me te vinden anonieme geldschieter
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 12:49 (twenty-two years ago)
à la Live-XS bedoel je?
Uit alle marketingonderzoeken blijkt dat steeds meer Nederlanders willen lezen over lokaal nieuws. Waarom gaat het dan toch zo slecht met de lokale kranten? Simpel: ze zijn niet meer lokaal maar gefuseerd met de grote jongens en leveren dus helemaal niet meer wat ze eigenlijk zouden moeten leveren.
Volgens mij hangt dit ook samen met de ontwikkeling dat kranten in het algemeen minder worden gelezen. En ik meen me te herinneren dat uit de onderzoeken ook blijkt dat de behoefte aan lokaal nieuws per regio verschilt.
Leeuwarder Courant (GPD-alliantie) is in Friesland groter dan De Telegraaf. Dat is overigens niet alleen toe te schrijven aan de regionale behoefte aan lokaal nieuws. Het Friesch Dagblad (geen GPD-alliantie) moet daarentegen elk jaar met de pet rond.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 12:51 (twenty-two years ago)
Is Hitkrant niet groter? Of misschien beter vergelijkbaar: Aloha?
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 12:53 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 12:55 (twenty-two years ago)
En welke markt mag dat dan wel niet wezen? Ik zou zeggen: kom maar op met je college-radioscene en laat maar horen dat je het veel beter kan. Tot die tijd doet 3voor12 zijn best zinnig invulling te geven aan de publieke zaak. Wat is daar toch tegen?
dus het failliet gaan daarvan (wat inderdaad niet bijster realistisch is), zou nog grotere veranderingen teweeg brengen
Wie zegt dat? Misschien gebeurt er wel niks, ben je mooi klaar mee.
Hitkrant wel, Aloha niet, meen ik.
― JoB (JoB), Monday, 26 January 2004 12:59 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:05 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 13:13 (twenty-two years ago)
Ik denk dat het gerechtvaardigd is om te stellen dat Aloha en Oor in dezelfde markt zitten (laten we zeggen: luisterend publiek, waar bijvoorbeeld Hitkrantlezers meer in de artiesten dan in de muziek geïnteresseerd zijn), maar wel met een andere doelgroep/lezersprofiel.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 13:28 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 13:33 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:36 (twenty-two years ago)
Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen zich liever bezighouden met muziek die zich al 'bewezen' heeft, of waar meer herkenning mee gemoeid is, dan dat ze over nieuwe muziek / nieuwe artiesten lezen. Als het grote publiek gretig zou zijn naar ieuwe artiesten, dan was het niet zo moeilijk als het nu is om een act door te laten breken.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 13:46 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:50 (twenty-two years ago)
In het Volkskrant-artikel staat trouwens dat Oor een tweemaal grotere oplage heeft dan Aloha. Omzetcijfers staan er niet bij.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 14:05 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 14:09 (twenty-two years ago)
― Guuz H (Guuz H), Monday, 26 January 2004 14:26 (twenty-two years ago)
het zal wel zo horen dan *laat hoofd hangen*
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 14:32 (twenty-two years ago)
Maar dat is ook tamelijk subjectief... Misschien moet je concluderen dat je tot een kleine 'culturele elite' behoort, Joris. En dan hoef je je hoofd niet te laten hangen. Dat heeft namelijk echt zijn voordelen.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 14:59 (twenty-two years ago)
X-cuses.
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 15:00 (twenty-two years ago)
het is toch jammer dat je daarvoor steeds naar de wire moet zoeken, het zou toegankelijker horen
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 15:01 (twenty-two years ago)
― Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 15:04 (twenty-two years ago)
--> Bart Ebisch
― Jom, Monday, 26 January 2004 15:19 (twenty-two years ago)
― NuffSaid (Guuz H), Monday, 26 January 2004 15:24 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 15:27 (twenty-two years ago)
― Vasquesz, Monday, 26 January 2004 15:28 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 26 January 2004 18:45 (twenty-two years ago)
― Gerrie Spaansen, Tuesday, 27 January 2004 10:26 (twenty-two years ago)
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Tuesday, 27 January 2004 10:54 (twenty-two years ago)
-- Jom (j...), January 26th, 2004.
--------------------------------------------------------------------------------
"He ja Jom, laten we t ook in deze thread over Bart gaan hebben. Idee: roep ik ALLE threads iets over deze meneer, dan gáát 't tenminste ergens over. OF NEE, nog beter: laten we de www.Ebischisten.org maken, waarin Jom, Joris, Vasq, Rebisolleke, Nol, weetikveelwienog, hele lange welles-nietes-spelletjes met Bart kunnen houden.
-- NuffSaid (stoppe...), January 26th, 2004.
hoe ver staat het ermee?hou me op de hoogte
― bart ebisch, Tuesday, 27 January 2004 11:29 (twenty-two years ago)
― The Ericist, Thursday, 5 February 2004 13:41 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Thursday, 5 February 2004 13:50 (twenty-two years ago)
― The Ericist, Thursday, 5 February 2004 13:59 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Thursday, 5 February 2004 14:01 (twenty-two years ago)
maar wel aan gevoel voor stijl, vorm en inhoud. namen noemen, heel veel namen noemen, en platen, en labels, dat konden ze. maar dan krijg je nog geen goed artikel. bg heeft nimmer het niveau van een huis-aan-huisblad overstegen. dat is jammer, maar dat krijg je als je enkel fans laat schrijven.
― The Guuzster (Guuz H), Thursday, 5 February 2004 14:35 (twenty-two years ago)
― The Ericist, Thursday, 5 February 2004 18:55 (twenty-two years ago)
― Bertus, Thursday, 5 February 2004 19:21 (twenty-two years ago)
Het punt van het fanmatig schrijven over muziek is dat het gat tussen schrijver en lezer te groot wordt - de gemiddelde lezer zal de kennis van de dancejournalist nooit bezitten. Door meer lifestyle (games, kleding, etc) in het blad te stoppen, werd geprobeerd dat gat te dichten. Maar daarmee ging BG teveel op andere bladen lijken die dat veel beter deden.
Je zou je ten slotte kunnen afvragen of een blad als BG nog wel nodig was - de echte danceliefhebber vond zijn info wel ergens anders (en actueler), de Impulz-bezoeker couldn't care less over de nieuwe Stacey Pullen (was dat maar anders...)
― GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 19:46 (twenty-two years ago)
Ik las dus beide bladen, zie niet in waarom dat niet zou kunnen. vind het erg jammer dat BG niet meer bestaat, alhoewel de nadruk de laatste jaren ook wel erg ging liggen op dance als lifestyle ipv de muziek. Ik zat tenminste niet te wachten op een mode-reportage e.d.
In den beginne had je ook nog de Update( eerst als los blad, later als onderdeel van de BG). De Update was een erg goed blad waar je net andere interviews en recensies kon lezen ( niet alleen de nieuwste techno of house of hiphop DJ/artiest) Die variatie miste ik de laatste jaren ook erg bij de BG.
― b-art, Thursday, 5 February 2004 19:49 (twenty-two years ago)
― b-art, Thursday, 5 February 2004 19:51 (twenty-two years ago)
― The Ericist, Thursday, 5 February 2004 20:48 (twenty-two years ago)
BG is vast niet het enige tijdschrift dat dit jaar het loodje gaat leggen om deze reden - vraag ik mij wel af (en ik moet dat dus eens uitzoeken) waarom in België, waar adverteerders echt niet meer geld hebben dan in Nederland, waar het economisch ook niet veel beter gaat, met name de gratis tijdschriften blijven floreren. Met name straatmagazines als Vox kennen zelfs meer advertenties dan redactionele tekst, zonder dat je de indruk hebt dat het hier om reclamefolders gaat - integendeel. Dat hier w.b. stijl en vorm ook nog wel wat op aan te merken is (nou!) even terzijde, de vraag blijft waarom het daar wel kan en hier niet.
ID&T Magazine ís in feite een gratis magazine - je krijgt 't nog net niet gratis als je de letter D, I en T in de juiste volgorde weet te zetten maar veel scheelt t niet.
Waar ik het antwoord ook niet op heb; dance vermainstreamd, de belangstelling wordt groter, dance is geaccepteerd, toch willen maar weinig mensen erover lezen in een speciaal tijdschrift. Ook in Engeland valt het ene na het andere dancemagazine om. Is acceptatie de dood in de pot - en is dat de reden waarom rock 'n roll tegenwoordig zoveel gevaarlijker lijkt?
― GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 21:18 (twenty-two years ago)
wie er de laatste BG bijpakt ziet dat BG er goed uitziet. de vormgeving is in ieder geval stukken beter dan Oor, Samsonic en ID&T. op naar de inhoud dus. inderdaad veel lifestyle en mode, maar de modereportage is wel mooi met goede foto's. de geschreven inhoud dan maar. die is helemaal niet van een 'fan'niveau. de artikelen zijn even lang als in Oor en kennen dezelfde opbouw. daarbij zijn ze goed geschreven en informatief. inhoudelijk richt BG zich duidelijk op de betere dance ( van Legowelt, Dave Clarke, elektro, detroit, drum&bass tot Armin van Buuren en Sascha). zoals Muzik dat eigenlijk ook deed. grappig is eigenlijk vooral dat BG veel beter over dance schrijft dan Oor en daarmee het enige blad op de Nederlandse markt is voor de 'serieuze' danceliefhebber.
wanneer je BG anno eind 2003 vergelijkt met de BG van een aantal jaren geleden dan herken je een wereld van verschil. BG heeft een eigen stijl gevonden en klaarblijkelijk ook weer verloren.
ik vind het heel erg jammer dat er op dit forum zo denigrerend over het popjournalistieke gehalte van BG wordt gedaan. Niet omdat ik voor BG heb geschreven, maar vooral omdat ik vind dat BG de laatste jaren (sinds ze dat kleine formaat hebben) betere artikelen over dance heeft geproduceerd dan Oor. misschien moet Guuz de volgende keer eerst eens een paar uitgaven lezen voordat hij onterechte kritiek uit.
― theo @ Cut.Up.HQ (theo), Thursday, 5 February 2004 21:23 (twenty-two years ago)
― b-art, Thursday, 5 February 2004 21:25 (twenty-two years ago)
Verdomme, ik realiseer me net dat het niet waarschijnlijk is dat mijn interviews met Gang Starr, Dizzee Rascal en Madlib ooit nog het daglicht zullen zien.
― The Ericist, Thursday, 5 February 2004 22:05 (twenty-two years ago)
Dat Rogier Oostlander een muziekkenner & goeie gast is, wil ik bij deze ook nog wel onderschrijven.
― GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 22:45 (twenty-two years ago)