BG Magazine failliet

Message Bookmarked
Bookmark Removed
3VOOR12 meldt: "BG Magazine is failliet. De sterke daling van de advertentiemarkt zorgde uiteindelijk voor de ondergang van het danceblad. Er wordt gewerkt aan een doorstart waarin internet een grotere rol moet gaan spelen, maar voorlopig is de curator aan zet."

Een danceblad ter ziele en OOR kwakkelt onder hoede van kwakkelender NTG. Zijn muziekbladen anno 2004 nog houdbaar of komen ze uiteindelijk allemaal op internet terecht. Of valt er op de inhoud van deze muziekbladen nog veel aan te merken?

Norbert Pek (Norbert Pek), Friday, 23 January 2004 15:00 (twenty-two years ago)

Dat moet de reden zijn dat ik nog geen geld heb gehad ;)

Ik denk dat er op de inhoud van muziekbladen nog veel aan te merken valt, maar dat je het nooit voor iedereen naar de zin kan maken. Voor de één staan er te weinig recensies in de meeste bladen (moi) en voor anderen teveel, de één zoekt meer diepte artikelen, de ander een breder blad met meer dan alleen muziek en sommigen vinden een blad niet alterbatief genoeg, of juist weer te benauwd binnen één genre. Groot nadeel van welk blad dan ook is dat het nooit zo actueel is of kan zijn als een webzine.
Maar ondanks alles, lees ik makkelijker een blad dan een webzine en voelt een blad aan of je echt iets in handen hebt. Misschien een beetje het verschil tussen een mp3 en een echte cd?

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 23 January 2004 16:18 (twenty-two years ago)

uhuh...
JW speaks truthfully

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 23 January 2004 16:47 (twenty-two years ago)

met inhoud heeft het weinig van doen. wel veel met geld. de muziekbladen markt staat ook niet op zich, overal in bladenland is het kommer ende kwel. één oorzaak zijn de dalende advertentieinkomsten, een andere de sterk dalende affiniteit die lezers met bladen hadden. vroeger had ieder z'n lijfblad, tegenwoordig wordt er overal van gesnoept. tja.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 17:07 (twenty-two years ago)

ID&T magazine loopt toch heel goed?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 23 January 2004 17:13 (twenty-two years ago)

ID&T magazine loopt toch heel goed?
maar dat is frankly speaking niet meer dan een promotiemagazine. wordt betaald uit de inkomsten die het bedrijf op andere vlakken doet. een beetje zoals de vpro gids zeg maar.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 18:02 (twenty-two years ago)

ID&T magazine loopt toch heel goed?
maar dat is frankly speaking niet meer dan een promotiemagazine. wordt betaald uit de inkomsten die het bedrijf op andere vlakken doet. een beetje zoals de vpro gids zeg maar.
-- theo @ Cut.Up.HQ (the...), January 23rd, 2004.

Je zit er naast Theo, het is juist andersom, omroepbladen leveren geld op voor de andere activiteiten van een omroep.

erwin blom, Friday, 23 January 2004 19:10 (twenty-two years ago)

Je zit er naast Theo, het is juist andersom, omroepbladen leveren geld op voor de andere activiteiten van een omroep.
ohh..

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Friday, 23 January 2004 19:45 (twenty-two years ago)

zoveel bladen die verzuipen, ik ruik gaatjes voor een nieuw tijdschrift, ditmaal mèt passie

Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 16:19 (twenty-two years ago)

En met vrijwilligers. Toch? Kunnen we niet gewoon concluderen dat er geen plek is voor een professioneel (als in betaald) gerund tijdschrift dat zich, zonder grote compromissen ten opzichte van de commercie puur op popmuziek richt?

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 17:10 (twenty-two years ago)

dat zou erg jammer zijn en dan kunnen we meteen concluderen dat nederland muziekland niet bestaat

Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 17:39 (twenty-two years ago)

Dat beweer ik niet. En dat verband zie ik ook niet.
We zijn nu eenmaal een klein land, zelfs als je Vlaanderen meetelt, met een vrij kritsch publiek. Dat over het algemeen ook nog eens goed genoeg Engels spreekt om de Engelstalige bladen als alternatief te kunnen overwegen — die vlieger gaat andersom natuurlijk niet op.

Ik weet trouwens niet of dat zo ontzettend erg is. Niks mis met popjournalistiek door vrijwilligers. En aangezien muziek voor allemaal begonnen is als hobby is dat ook wel zo natuurlijk.
Het lijkt me eigenlijk wel leuk* om te zien dat OOR failliet gaat, bij voorkeur met de 3FM-afdeling van de VPRO erbij. Verfrissing kan nooit kwaad.

* dit even los van de persoonlijke tragedies die dat oplevert voor al die reuze sympathieke mensen die daar werken.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 17:55 (twenty-two years ago)

met een vrij kritisch publiek.
volgens mij is het tegendeel waar. maar goed, de huidige malaise heeft niet van doen met een kritisch lezerpubliek maar alles met dalende advertentie inkomsten.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Sunday, 25 January 2004 18:10 (twenty-two years ago)

Ik ben het ten dele met jullie eens.
Verfrissing kan nooit kwaad en zij die bezig willen blijven met wat ze deden zullen zich ook weer laten gelden in het vernieuwde territorium.
Toch is er ook een keerzijde denkbaar. Zo had 013 ooit een goedlopende, leuk klinkende dansavond, die na een hoop geharrewar, tidjelijk werd weggehaald. Nu 2 jaar later, is er nog steeds geen fatsoenlijke dansavond in Tilburg en omstreken, is de belangrijkste porgrammeur aldaar onlangs ontslagen en ziet het er allemaal steeds beroerder uit.
Ik vond 013 dus boeiender toen het een goed geoliede, boeiende programmerende, goed lopende zaal was die enig gezag uitstraalde. Soms is hierarchie zo slecht nog niet.
Het risico is namelijk dat er gewoon geen bladen in de plaats van de huidige bladen komen.
Dat Nederlad dus alleen nog de Tiesto-cultuur uitdraagt.

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 25 January 2004 18:27 (twenty-two years ago)

zo is het allang, het feit dat we in NL talloze uitstekende bandjes hebben die net onder de oppervlakte vd commercie rondzwemmen maar in het buitenland geen voet aan wal krijgen m.u.v. een paar, is tekenend voor een zeer zwak commercieel en marketing beleid. dat het zo slecht gaat met de bladen, heeft dat met de inhoud te maken? zo ja, dan wordt het tijd dat er eens een kwalitatief initiatief ondernomen wordt. mijns inziens heeft de teloorgang van tijdschriften te maken met de huidige economie. het gaat slecht, er komt minder geld binnen, het eerste wat de NL-er doet is zijn abonnement op de tv gids en de leesmap cq. Oor etc opzeggen. alleen de VI heeft een vrijwel verzekerde continuiteit...

het is wachten op gunstigere omstandigheden lijkt me

Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 18:38 (twenty-two years ago)

Is zo...en die komen want we voelen hem nu het hardst, maar het recessie-dieptepunt schijnt al bereikt te zijn zoals we ook de kortste dag van het jaar al gehad hebben.

Wat is de V.I.?

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 25 January 2004 18:50 (twenty-two years ago)

die komen zeker, up and down and up and down

VI is de Vrije Internetter

Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 18:57 (twenty-two years ago)

zo is het allang, het feit dat we in NL talloze uitstekende bandjes hebben die net onder de oppervlakte vd commercie rondzwemmen maar in het buitenland geen voet aan wal krijgen m.u.v. een paar, is tekenend voor een zeer zwak commercieel en marketing beleid.

Nee, dat komt doordat de media in de meeste (West)europese landen heel erg op Engeland gefixeerd is. Als Franz Ferdinand in Engeland op 3 staat is dat hier nieuws en een reden om die band nog wat extra in de gaten te houden. Al staat Caesar hier het komende halfjaar op 1, geen hond in Londen, Stockholm of Madrid die daar wakker van ligt.

het is wachten op gunstigere omstandigheden lijkt me

Dus iedereen met hart voor de popjournalistiek moet economie studeren? ;)

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 25 January 2004 19:13 (twenty-two years ago)

zou niet gek zijn martijn, marktonderzoeker is ook goed

Rizz (Rizz), Sunday, 25 January 2004 19:15 (twenty-two years ago)

ach, het is een beetje zoals met de lokale kranten. uit alle marketingonderzoeken blijkt dat steeds meer nederlanders willen lezen over lokaal nieuws. waarom gaat het dan toch zo slecht met de lokale kranten? simpel: ze zijn niet meer lokaal maar gefuseerd met de grote jongens en leveren dus helemaal niet meer wat ze eigenlijk zouden moeten leveren.

het is maar al te vaak zo dat marktonderzoek X aanwijst als kans, maar dat het benuten van X onmogelijk is omdat de regels van de markt nu eenmaal Y voorschrijven. welkom bij de vrije markt economie.

[om nog maar te zwijgen van zaken waar werkelijk niemand belang bij heeft. ik noem een vrije energiemarkt als voorbeeld. 'vanaf nu kun je je energie betrekken van elke aanbieder op de markt.', 'ehh.. maar het ging toch goed?', 'jaha, maar nu zorgt de markt voor de laagste kostprijs. is juist goed voor je.', 'maar dan moet ik dus actief op zoek naar de laagste prijs?', 'ja. leuk he?', 'nee! juist niet. ik heb iets anders aan mijn hoofd zeg!', 'zoals het zoeken naar de laagste aanbieder van mobiele telefonie? de goedkoopste postverzender?', 'zucht'.]

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Sunday, 25 January 2004 20:16 (twenty-two years ago)

Het lijkt me eigenlijk wel leuk* om te zien dat OOR failliet gaat, bij voorkeur met de 3FM-afdeling van de VPRO erbij.

Zeg, wil je me helemaal aan de bedelstaf hebben? Wat er zo verfrissend is aan het opdoeken van de paar overgebleven media die een groot publiek informeren over mooie muziek, ontgaat me overigens. Nog afgezien van de onwaarschijnlijkheid dat een specifieke afdeling van een publieke omroep failliet zou gaan...

JoB (JoB), Sunday, 25 January 2004 20:55 (twenty-two years ago)

Nee, dat komt doordat de media in de meeste (West)europese landen heel erg op Engeland gefixeerd is. Als Franz Ferdinand in Engeland op 3 staat is dat hier nieuws en een reden om die band nog wat extra in de gaten te houden. Al staat Caesar hier het komende halfjaar op 1, geen hond in Londen, Stockholm of Madrid die daar wakker van ligt.

De Nederlandse popjournalistiek ligt ook echt niet wakker als een Zweeds of Spaans bandje hun vaderlandsche hitlijst aanvoert, dunkt mij. Ik denk dat Martijn gelijk heeft als hij zegt dat popjournalistiek beter door hobbyisten kan worden uitgevoerd, althans voor de bands die commercieel weinig/niets in de melk te brokkelen hebben (omdat ze niet honderdduizenden platen verkopen), maar artistiek veel interessanter zijn.


Ferdinand (Ferdinand), Sunday, 25 January 2004 21:28 (twenty-two years ago)

frankly speaking begrijp ik niet waar die haat tegen Oor, publieke omroep en andere veelgelezen/beluisterde media vandaan komt. oké, ook ik ben van mening dat bijvoorbeeld Oor te weinig aandacht schenkt aan echt onbekende bandjes en dat er nu niet echt briljant geschreven wordt. maar Oor is dan ook niet mijn blad. ze richten zich op een andere doelgroep. dat er verder weinig is dan Oor, tja dat is eigenlijk hét probleem dat dient te worden opgelost.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 11:06 (twenty-two years ago)

tja dat is eigenlijk hét probleem dat dient te worden opgelost.

maar ja kan het wel opgelost worden? voetbal heeft eigenlijk ook maar een toonaangevend tijdschrift, maar v/d andere kant als het tijdschrift psychologie kan overleven...

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 11:22 (twenty-two years ago)

maar ja kan het wel opgelost worden?
elk probleem kan worden opgelost Rizz. de vraag daarna is: hoe? als stabiel tijdschrift waar schrijvers betaald worden voor hun diensten lijkt me momenteel niet mogelijk, maar op vrijwillige basis, niet al te ambitieuze doelstellingen (op het gebied van geografisch bereik en grootte van lezersgroep) lijkt me het best te doen.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 11:45 (twenty-two years ago)

op vrijwillige basis wel ja.....misschien moet het vandaar uit groeien, niet ineens teveel hooi op de vork nemen maar wel kwaliteit laten zien..hmm

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 11:49 (twenty-two years ago)

frankly speaking begrijp ik niet waar die haat tegen Oor, publieke omroep en andere veelgelezen/beluisterde media vandaan komt

Ik heb ook helemaal geen haat tegen OOR of wat dan ook. Maar muziek (en ook muziekjournalistiek) is iets dat zich snel ontwikkelt, sneller dan een OOR dat kan bijbenen. En omdat OOR in feite marktleider is, zit dat "in de weg" bij nieuwe initiatieven. That's all, daarom lijkt het me leuk, met dezelfde voetnoot als boven.
3voor12/VPRO op 3FM zijn nog marktleiderder, dus het failliet gaan daarvan (wat inderdaad niet bijster realistisch is), zou nog grotere veranderingen teweeg brengen. Bijvoorbeeld zou het aanleiding kunnen zijn voor een college-radio scene.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 26 January 2004 12:08 (twenty-two years ago)

@martijn: ah oké! begrepen. toch denk ik dat niet zozeer Oor maar de ineengestorte advertentiemarkt andere initiatieven (op papier) tegenhoudt.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 12:13 (twenty-two years ago)

zeker, het draait allemaal om geld. als het zo makkelijk was om een papieren muziektijdschrift op te zetten was dat natuurlijk allang gebeurd, vrijwillige fanatici om te schrijven vind je genoeg. maar je krijgt er geen advertenties in, zeker als je besluit dat het tijdschrift daar moet beginnen waar oor ophoudt; dat is allemaal veel te specialistisch en te 'diep' voor de 'gewone' consument en dus ook voor de adverteerder. laten we eerlijk zijn, in nederland zit niemand te wachten op een papieren, binnenlandse wire; diegenen die zoiets willen lezen zitten allang op internet en komen naar sites als deze (is maar een voorbeeld).

maar als nou iemand zakken vol geld wilt doneren aan een of andere initiatiefnemer voor zo'n nieuw blad, ben ik natuurlijk beschikbaar.

bas (bas), Monday, 26 January 2004 12:48 (twenty-two years ago)

het is gewoon allemaal kut, kut kut kut

maar goed, je weet me te vinden anonieme geldschieter

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 12:49 (twenty-two years ago)

op vrijwillige basis, niet al te ambitieuze doelstellingen (op het gebied van geografisch bereik en grootte van lezersgroep) lijkt me het best te doen

à la Live-XS bedoel je?

Uit alle marketingonderzoeken blijkt dat steeds meer Nederlanders willen lezen over lokaal nieuws. Waarom gaat het dan toch zo slecht met de lokale kranten? Simpel: ze zijn niet meer lokaal maar gefuseerd met de grote jongens en leveren dus helemaal niet meer wat ze eigenlijk zouden moeten leveren.

Volgens mij hangt dit ook samen met de ontwikkeling dat kranten in het algemeen minder worden gelezen. En ik meen me te herinneren dat uit de onderzoeken ook blijkt dat de behoefte aan lokaal nieuws per regio verschilt.

Leeuwarder Courant (GPD-alliantie) is in Friesland groter dan De Telegraaf. Dat is overigens niet alleen toe te schrijven aan de regionale behoefte aan lokaal nieuws. Het Friesch Dagblad (geen GPD-alliantie) moet daarentegen elk jaar met de pet rond.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 12:51 (twenty-two years ago)

En omdat OOR in feite marktleider is

Is Hitkrant niet groter? Of misschien beter vergelijkbaar: Aloha?

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 12:53 (twenty-two years ago)

à la Live-XS bedoel je?
nee, meer oude opscene en gonzo circus. live-xs is natuurlijk ook een voorbeeld.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 12:55 (twenty-two years ago)

3voor12/VPRO op 3FM zijn nog marktleiderder

En welke markt mag dat dan wel niet wezen? Ik zou zeggen: kom maar op met je college-radioscene en laat maar horen dat je het veel beter kan. Tot die tijd doet 3voor12 zijn best zinnig invulling te geven aan de publieke zaak. Wat is daar toch tegen?

dus het failliet gaan daarvan (wat inderdaad niet bijster realistisch is), zou nog grotere veranderingen teweeg brengen

Wie zegt dat? Misschien gebeurt er wel niks, ben je mooi klaar mee.

Is Hitkrant niet groter? Of misschien beter vergelijkbaar: Aloha?

Hitkrant wel, Aloha niet, meen ik.

JoB (JoB), Monday, 26 January 2004 12:59 (twenty-two years ago)

dat aloha nog bestaat dat snap ik helemaal niet, ouwe lullen blad, sjongejonge wie wil er nu een artikel van 3 pagina's over vergane glorie lezen

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:05 (twenty-two years ago)

maar Aloha, Hitkrant, TOTPmagazine, Heaven en Oor richten zich toch op een heel andere doelgroep de sommige gevallen overlapt, in andere niet. je spreekt dan toch niet van een marktleider? bij het gebruik van de term marktleider gaat het toch altijd om de leider in een bepaald segment van die markt. en om nou te spreken van de 'markt van alle mensen/kinderen/ouderen/dieren die interesse hebben in een muziekblad'?

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 13:13 (twenty-two years ago)

Daar heb je wel gelijk in. Maar het begrip 'marktsegment' is wel breder dan het begrip 'doelgroep'. Als je die aan elkaar gelijk stelt, is er in het marktsegment 'doelgroep van Oor' geen plek voor een alternatief voor Oor. De oude Opscene en Gonzo Circus vallen daar dan ook buiten.

Ik denk dat het gerechtvaardigd is om te stellen dat Aloha en Oor in dezelfde markt zitten (laten we zeggen: luisterend publiek, waar bijvoorbeeld Hitkrantlezers meer in de artiesten dan in de muziek geïnteresseerd zijn), maar wel met een andere doelgroep/lezersprofiel.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 13:28 (twenty-two years ago)

@ gerrie: dat is precies wat ik bedoel. Oor en Hitkrant dat 'bijt' elkaar niet zeg maar. Aloha, Oor, Gonzo, Samonic, Heaven weer wel.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Monday, 26 January 2004 13:33 (twenty-two years ago)

bladen als aloha, samsonic en heaven...waarom? daar zit ook veel geld in maar waarvoor? waarzom zij wel en wij niet bij wijze van spreken?

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:36 (twenty-two years ago)

@Rizz: Meer belangstelling, wellicht?

Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen zich liever bezighouden met muziek die zich al 'bewezen' heeft, of waar meer herkenning mee gemoeid is, dan dat ze over nieuwe muziek / nieuwe artiesten lezen. Als het grote publiek gretig zou zijn naar ieuwe artiesten, dan was het niet zo moeilijk als het nu is om een act door te laten breken.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 13:46 (twenty-two years ago)

daar kan ik dan gewoon niet bij, het gaat er toch om in het leven dat je steeds nieuwe dingen probeert, uitvindt etc, wat is er handiger als een blad dat zo'n zaken voor je uitzoekt

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 13:50 (twenty-two years ago)

Tsja... dat is heel particulier, denk ik. Ik onderschrijf eerder jouw levensvisie, maar volgens mij zijn er meer mensen die een groter belang hechten aan bestendigen dan aan veranderen.

In het Volkskrant-artikel staat trouwens dat Oor een tweemaal grotere oplage heeft dan Aloha. Omzetcijfers staan er niet bij.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 14:05 (twenty-two years ago)

zelfde uitgever? kan haast niet

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 14:09 (twenty-two years ago)

Even los van de vraag of de bands waar Aloha predominantly over schrijft zichzelf nu wel of niet vernieuwen, het feit dát ze nog muziek maken is reden genoeg om er nog over te schrijven, zeker voor een blad als Aloha. Komt nog bij dat, zie bladen als Mojo en Uncut, het verleden niet onbelangrijk is voor ontwikkelingen in het heden (werd er in deze draad niet iets opgemerkt over popjournalisten die verbanden moesten leggen en zo?)
Joris, Waar leg je de grens - vanaf het derde album doodzwijgen in 'nieuw-nieuwer-nieuwst'-media? Zijn er objectieve maatstaven te geven wanneer een band niet meer 'nieuw' is, of 'nieuw' voelt?
Kijk ook eens naar Lowlands - dat festival verkocht mede niet uit omdat er te weinig Oude Bekenden stonden.

Guuz H (Guuz H), Monday, 26 January 2004 14:26 (twenty-two years ago)

tsja klopt ook ik vergelijk zelf graag met the wire en daar staan ook zat oude lullen in, maar die maken wel interessante muziek, en daar is de doelgroep weer te klein voor.

het zal wel zo horen dan *laat hoofd hangen*

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 14:32 (twenty-two years ago)

interessante muziek

Maar dat is ook tamelijk subjectief... Misschien moet je concluderen dat je tot een kleine 'culturele elite' behoort, Joris. En dan hoef je je hoofd niet te laten hangen. Dat heeft namelijk echt zijn voordelen.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 14:59 (twenty-two years ago)

Ehm... Bij nader inzien is die laatste opmerking toch niet heel gepast, gezien het onderwerp van deze draad.

X-cuses.

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 15:00 (twenty-two years ago)

klopt ook weer *zucht zucht zucht*

het is toch jammer dat je daarvoor steeds naar de wire moet zoeken, het zou toegankelijker horen

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 15:01 (twenty-two years ago)

Gelukkig zijn er de Subjectivisten nog...

Gerrie Spaansen, Monday, 26 January 2004 15:04 (twenty-two years ago)

Rizz: 'dat aloha nog bestaat dat snap ik helemaal niet, ouwe lullen blad, sjongejonge wie wil er nu een artikel van 3 pagina's over vergane glorie lezen'

--> Bart Ebisch

Jom, Monday, 26 January 2004 15:19 (twenty-two years ago)

He ja Jom, laten we t ook in deze thread over Bart gaan hebben. Idee: roep ik ALLE threads iets over deze meneer, dan gáát 't tenminste ergens over. OF NEE, nog beter: laten we de www.Ebischisten.org maken, waarin Jom, Joris, Vasq, Rebisolleke, Nol, weetikveelwienog, hele lange welles-nietes-spelletjes met Bart kunnen houden.

NuffSaid (Guuz H), Monday, 26 January 2004 15:24 (twenty-two years ago)

ok hotel...je mag ook wel onder je gewone naam posten? schijtluis! ;-)

Rizz (Rizz), Monday, 26 January 2004 15:27 (twenty-two years ago)

Nuff Said: Point taken.

Vasquesz, Monday, 26 January 2004 15:28 (twenty-two years ago)

@JoB: ik weet niet of collegeradio kwalitatief beter is dan 3voor12. Over de kwaliteit van 3voor12 heb ik het ook niet. Ik denk wel dat collegeradio leuker is. Leuk hoeft niet altijd hetzelfde als goede kwaliteit te zijn (al moet je dat natuurlijk wel altijd nastreven). Als een band het conservatorium heeft afgemaakt is hun muziek over het algemeen kwalitatief ook wel beter. Lang niet altijd leuker.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 26 January 2004 18:45 (twenty-two years ago)

'BG fuseert met Oor...' voorspelt de glazen bol van 3voor12. Dat zou volgens mij pas een doelgroepprobleem opleveren.

Gerrie Spaansen, Tuesday, 27 January 2004 10:26 (twenty-two years ago)

'BG fuseert met Oor...' voorspelt de glazen bol van 3voor12. Dat zou volgens mij pas een doelgroepprobleem opleveren.
inderdaad volledig zinloze missie. wanneer één (1) procent van de lezers beide bladen leest mag je al in je handen knijpen.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Tuesday, 27 January 2004 10:54 (twenty-two years ago)

Rizz: 'dat aloha nog bestaat dat snap ik helemaal niet, ouwe lullen blad, sjongejonge wie wil er nu een artikel van 3 pagina's over vergane glorie lezen'
--> Bart Ebisch

-- Jom (j...), January 26th, 2004.


--------------------------------------------------------------------------------

"He ja Jom, laten we t ook in deze thread over Bart gaan hebben. Idee: roep ik ALLE threads iets over deze meneer, dan gáát 't tenminste ergens over. OF NEE, nog beter: laten we de www.Ebischisten.org maken, waarin Jom, Joris, Vasq, Rebisolleke, Nol, weetikveelwienog, hele lange welles-nietes-spelletjes met Bart kunnen houden.

-- NuffSaid (stoppe...), January 26th, 2004.


hoe ver staat het ermee?
hou me op de hoogte

bart ebisch, Tuesday, 27 January 2004 11:29 (twenty-two years ago)

Muziekjournalistiek kan volgens sommigen van jullie beter door gepassioneerde vrijwilligers gedaan dan door professionele bladenmakers. Maar hoe denk je een interview met een bekende artiest te kunnen regelen, wanneer je medium een piepklein bereik heeft? Denk maar niet dat de platenmaatschappij staat te springen om een interview voor je te regelen. Zelf ben ik ruim twee jaar freelancer geweest bij BG en ik kan je vertellen dat het bij aan passie en kennis niet ontbreekt bij de redactie. Ook kan ik jullie melden dat het een stompzinnig idee om op vrijwillige basis te schrijven. (Pop)Journalisten moeten ook gewoon de huur betalen...

The Ericist, Thursday, 5 February 2004 13:41 (twenty-two years ago)

wat kleinerend zeg, wat denk je van al die vrijwillige muzieksites? ooit van KindaMuzik gehoord? volledig gebaseerd op vrijwilligers en het breedste aanbod van heel Nederland en België. wat nou?

Rizz (Rizz), Thursday, 5 February 2004 13:50 (twenty-two years ago)

Toegegeven, het ligt iets genuanceerder, maar dat neemt niet weg dat de tijdschriftenmarkt afhankelijk is advertentieverkoop en gewone verkoop. Voor het gemak heb ik blijf ik even bij de tijdschriftenbrance en laat ik de internetsites buiten beschouwing.

The Ericist, Thursday, 5 February 2004 13:59 (twenty-two years ago)

dat klopt!

Rizz (Rizz), Thursday, 5 February 2004 14:01 (twenty-two years ago)

en ik kan je vertellen dat het bij aan passie en kennis niet ontbreekt bij de redactie

maar wel aan gevoel voor stijl, vorm en inhoud. namen noemen, heel veel namen noemen, en platen, en labels, dat konden ze. maar dan krijg je nog geen goed artikel. bg heeft nimmer het niveau van een huis-aan-huisblad overstegen. dat is jammer, maar dat krijg je als je enkel fans laat schrijven.

The Guuzster (Guuz H), Thursday, 5 February 2004 14:35 (twenty-two years ago)

Hoi Guus, jammer dat BG je heeft nooit kunnen bekoren, hoewel ik vind dat je in je woordkeuze en vergelijkingen wel erg gemakkelijk met de botte bijl zwaait. BG groeide in elf jaar tijd uit van een armoedig pamfletje tot een glossy maandblad dat als toonaangevend te boek stond in het dancewereldje. Ik geef het je doen. Dat een goedbedoeld iniatief van daadkrachtige fans na elf jaar spaak loopt, is op zijn zachtst gezegd jammer. Zelfs voor een blad dat alleen door muziekfans wordt geschreven.

The Ericist, Thursday, 5 February 2004 18:55 (twenty-two years ago)

En hoeveel prijzen heeft de journalist Hoogaars zelf dan wel gewonnen?

Bertus, Thursday, 5 February 2004 19:21 (twenty-two years ago)

Ik zeg niet dat het niet jammer is dat BG is verdwenen - 't feit dat het w.b. vorm en inhoud niet aan mijn voorkeuren voldeed, betekent nog niet dat het geen sympathiek blad was waar in ieder geval enthousiasmerend over dance werd geschreven. Het gaat me echter te ver om BG 'toonaangevend' te noemen - afgezet tegen wat?

Het punt van het fanmatig schrijven over muziek is dat het gat tussen schrijver en lezer te groot wordt - de gemiddelde lezer zal de kennis van de dancejournalist nooit bezitten. Door meer lifestyle (games, kleding, etc) in het blad te stoppen, werd geprobeerd dat gat te dichten. Maar daarmee ging BG teveel op andere bladen lijken die dat veel beter deden.

Je zou je ten slotte kunnen afvragen of een blad als BG nog wel nodig was - de echte danceliefhebber vond zijn info wel ergens anders (en actueler), de Impulz-bezoeker couldn't care less over de nieuwe Stacey Pullen (was dat maar anders...)

GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 19:46 (twenty-two years ago)

"wanneer één (1) procent van de lezers beide bladen leest mag je al in je handen knijpen." zei theo

Ik las dus beide bladen, zie niet in waarom dat niet zou kunnen. vind het erg jammer dat BG niet meer bestaat, alhoewel de nadruk de laatste jaren ook wel erg ging liggen op dance als lifestyle ipv de muziek. Ik zat tenminste niet te wachten op een mode-reportage e.d.

In den beginne had je ook nog de Update( eerst als los blad, later als onderdeel van de BG). De Update was een erg goed blad waar je net andere interviews en recensies kon lezen ( niet alleen de nieuwste techno of house of hiphop DJ/artiest) Die variatie miste ik de laatste jaren ook erg bij de BG.

b-art, Thursday, 5 February 2004 19:49 (twenty-two years ago)

Die variatie mis ik sowieso in de dance, maar da's weer een heel ander verhaal

b-art, Thursday, 5 February 2004 19:51 (twenty-two years ago)

De BG en de Update zijn in mijn ogen 'toonaangevend' doordat deze bladen als eerste bevlogen berichtten over de ontwikkelingen in dancescene in een periode waar de 'serieuze muziekpers' alles dat naar house riekte links liet liggen of onder schot nam. Met name de Oor heeft eind vorige eeuw een draai gemaakt van negentig graden. Toen het eerste album van The Prodigy uikwam, bracht de Oor een recensie van krap honderd woorden. Het album werd op snobistische wijze met de grond gelijk gemaakt. Enkele jaren later werd voor het Prodigy-album 'Fat Of The Land' zo'n tweehonderd woorden per track (!) uitgetrokken. Alsof ze iets goed te maken hadden...De Oor heeft overigens niet het patent op die ommezwaai. De hele berichtgeving rondom dance is tegenwoordig objectiever en minder sensationeel dan toen de stroming net opkwam. Hetgeen natuurlijk geldt voor iedere nieuwe muziekstroming. Het is goed denkbaar dat de kruising van undergroundmuziek en mode- en lifestyle het blad in een onmogelijke spagaat heeft gebracht. Maar ik denk de realiteit minder romantisch is: weggeconcurreerd door ID&T in een periode waarin de broodnodige adverteerders verstek laten gaan. Face it, de tijdschriftenmarkt is meedogenloos en het gebrek aan welwillende adverteerders zal ongetwijfeld meer tijdschriften in het nauw brengen.

The Ericist, Thursday, 5 February 2004 20:48 (twenty-two years ago)

de tijdschriftenmarkt is meedogenloos en het gebrek aan welwillende adverteerders zal ongetwijfeld meer tijdschriften in het nauw brengen

BG is vast niet het enige tijdschrift dat dit jaar het loodje gaat leggen om deze reden - vraag ik mij wel af (en ik moet dat dus eens uitzoeken) waarom in België, waar adverteerders echt niet meer geld hebben dan in Nederland, waar het economisch ook niet veel beter gaat, met name de gratis tijdschriften blijven floreren. Met name straatmagazines als Vox kennen zelfs meer advertenties dan redactionele tekst, zonder dat je de indruk hebt dat het hier om reclamefolders gaat - integendeel. Dat hier w.b. stijl en vorm ook nog wel wat op aan te merken is (nou!) even terzijde, de vraag blijft waarom het daar wel kan en hier niet.

ID&T Magazine ís in feite een gratis magazine - je krijgt 't nog net niet gratis als je de letter D, I en T in de juiste volgorde weet te zetten maar veel scheelt t niet.

Waar ik het antwoord ook niet op heb; dance vermainstreamd, de belangstelling wordt groter, dance is geaccepteerd, toch willen maar weinig mensen erover lezen in een speciaal tijdschrift. Ook in Engeland valt het ene na het andere dancemagazine om. Is acceptatie de dood in de pot - en is dat de reden waarom rock 'n roll tegenwoordig zoveel gevaarlijker lijkt?

GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 21:18 (twenty-two years ago)

Guuz heeft vrees ik al jaren geen BG meer gelezen. ook ik heb altijd én Oor én BG gelezen. naast Update - toen dat nog bestond - en vele andere muziektijdschriften.

wie er de laatste BG bijpakt ziet dat BG er goed uitziet. de vormgeving is in ieder geval stukken beter dan Oor, Samsonic en ID&T. op naar de inhoud dus. inderdaad veel lifestyle en mode, maar de modereportage is wel mooi met goede foto's. de geschreven inhoud dan maar. die is helemaal niet van een 'fan'niveau. de artikelen zijn even lang als in Oor en kennen dezelfde opbouw. daarbij zijn ze goed geschreven en informatief. inhoudelijk richt BG zich duidelijk op de betere dance ( van Legowelt, Dave Clarke, elektro, detroit, drum&bass tot Armin van Buuren en Sascha). zoals Muzik dat eigenlijk ook deed. grappig is eigenlijk vooral dat BG veel beter over dance schrijft dan Oor en daarmee het enige blad op de Nederlandse markt is voor de 'serieuze' danceliefhebber.

wanneer je BG anno eind 2003 vergelijkt met de BG van een aantal jaren geleden dan herken je een wereld van verschil. BG heeft een eigen stijl gevonden en klaarblijkelijk ook weer verloren.

ik vind het heel erg jammer dat er op dit forum zo denigrerend over het popjournalistieke gehalte van BG wordt gedaan. Niet omdat ik voor BG heb geschreven, maar vooral omdat ik vind dat BG de laatste jaren (sinds ze dat kleine formaat hebben) betere artikelen over dance heeft geproduceerd dan Oor. misschien moet Guuz de volgende keer eerst eens een paar uitgaven lezen voordat hij onterechte kritiek uit.

theo @ Cut.Up.HQ (theo), Thursday, 5 February 2004 21:23 (twenty-two years ago)

Dus ook in de dance een vervlakking, terwijl dat eind jaren 80, begin jaren 90 toch niet het geval was..... Toen stonden er, voor mijn gevoel, meer mensen open voor allerlei soorten (dance)muziek. Dat je op een houseparty stond en dat je de muziek niet kende maar wel oke vond. Je kende de platen die gedraaid werden niet van naam ofzo, sterker nog dat deed er niet toe... het was goede muziek, daar ging het om.
tegenwoordig moeten het dingen zijn die de mensen kennen en moet het een 4-kwarts housebeat hebben , anders haken ze af en vinden het vage shit ofzo..... (zelf meegemaakt als DJ: je draait een plaat met een housebeat, dansvloer lekker gevuld, iedereen blij, mix ik er een broken beats van bijv. DOMU of bugz in the attic doorheen , dancevloer loopt langzaam leeg, vervolgens weer een plaat met een housebeat en voila , we gaan weer dansen)
erg frusterend, die hokjes-geest...
dat was dus eind jaren 80, begin jaren 90 wel anders (althans voor mijn gevoel)
Free your mind and your ass will follow.....

b-art, Thursday, 5 February 2004 21:25 (twenty-two years ago)

Ondanks dat het voor mij als (ex)freelancer natuurlijk lastig is om objectief te blijven over de BG, ben ik het roerend met je eens. De BG doet, wanneer het op muziektijdschriften aankomt, in veel opzichten niet onder voor genregenoten. Waar veel muziekbladen een zweem over zich hebben van 'kijk ons eens hip zijn', was BG meer een blad dat zei 'je kent het misschien niet, maar luister hier ook eens naar'. Niet in de laatste plaats de bijdrage van hoofdredacteur Rogier Oostlander, wiens kwaliteiten als muziekkenner, maar ook als 'all around' goeie gast, hopelijk niet verloren zullen gaan door het faillisement...

Verdomme, ik realiseer me net dat het niet waarschijnlijk is dat mijn interviews met Gang Starr, Dizzee Rascal en Madlib ooit nog het daglicht zullen zien.

The Ericist, Thursday, 5 February 2004 22:05 (twenty-two years ago)

misschien moet Guuz de volgende keer eerst eens een paar uitgaven lezen voordat hij onterechte kritiek uit
Misschien moet Theo er niet zo gemakkelijk van uit gaan dat Guuz dat niet gedaan heeft. Ík vond vorm en inhoud van BG mager, zéker in vergelijking met Muzik. Maar goed, worden we 't niet over eens, never mind.

Dat Rogier Oostlander een muziekkenner & goeie gast is, wil ik bij deze ook nog wel onderschrijven.

GzZz (Gzz), Thursday, 5 February 2004 22:45 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.