Tuxedo Buck. Wie kent ze (nog)?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Zo'n 15 jaar geleden was er op mijn middelbare school in Nijmegen een feest ter ere van het zoveeljarig jubileum van een leraar wiskunde, en de goede man had een lokale band, Tuxedo Buck, geboekt om de avond wat meer cachet te geven. Als veertienjarige ging een wereld voor me openen ik heb me toen het snot voor de ogen gedanst. De week erop ben ik meteen naar de wekelijkse cd bus gegaan (eens per week stond een bus op het marktplein in ons dorpie waar men voor een riks een cd voor een week kon huren), en zowaar had hij een plaat van Tuxedo Buck staan. Een jaar lang zat het tapeje bij mij in het cassettedeck.

Vandaag heb ik dit tapeje (per ongeluk) weer opgeduikeld en veel komt weer terug. Nog steeds een hele goede plaat. Op het bandje staat niets geschreven, dus ik weet niet hoe de plaat heet. Alleen de naam van de band staat mij nog in het geheugen gegrift. Wat is er ooit met deze band gebeurd? Zijn ze eigenlijk ook buiten Nijmegen aan de bak gekomen? Hebben ze nog meer platen gemaakt? Wie weet meer?

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 10:10 (twenty-one years ago)

Volgens mij heb ik ze weleens zien optreden tijdens de Nijmeegse Zomerfeesten. Het maakte wel indruk. Dat je trots was dat dat uit Nijmegen kwam. Had Tuxedo Buck niet een cd met de enigszins puberale, maar daardoor niet minder hilarische titel Cut Rate Liquor?

Op welke school gaf die wiskundeleraar/bandleider trouwens les?

Bram, Friday, 27 August 2004 10:24 (twenty-one years ago)

@ Bram:

Het Dominicus College. Bandleider was die wiskundeleraar overigens niet, hij wou op zijn feestje gewoon een goede band laten spelen. Ik geloof dat hij toen al tegen de 60 liep. Maar goede smaak had hij wel, die heer Jeuken.

Op het bandje dat ik heb staat o.a. het nummer Bad Daddy (?), wat toen mijn favoriete nummer was. Ik kan het nu nog steeds woord voor woord meezingen.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 10:42 (twenty-one years ago)

ik heb ze op mijn opleiding in Nijmegen mogen aanschouwen. Wat ik mij kan herrineren was de geforceerde stem van de gitarist/zanger/bandleider/docent en de stuitende meligheid van het combo. Ik werd geen fan...
De gitarist/zanger/bandleider/docent heeft jarenlang tegenover mij gewoond in de nijmeegse wijk Bottendaal. Hij reed in een citroen bx, de docentenauto bij uitstek in die jaren. Volgens mij is de band er gewoon mee gestopt en zijn de heren ieder zijn eigen weg/kroeg in geslagen. En velen werden vader...

Tot zover uw prive-reporter te N.

Bonald (mories), Friday, 27 August 2004 10:52 (twenty-one years ago)

Nu er toch allemaal Nijmegenaren bijeen zijn: goeie platenzaken in die stad?

centralscrutinizer, Friday, 27 August 2004 10:55 (twenty-one years ago)

De Waaghals, achter de Waag.

Bonald (mories), Friday, 27 August 2004 10:57 (twenty-one years ago)

Nu er toch allemaal Nijmegenaren bijeen zijn: goeie platenzaken in die stad?

De Waaghals was ook mijn leverancier in die dagen.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 10:57 (twenty-one years ago)

@ Jim.
Er gaan twee docenten door elkaar lopen. De gitarist/zanger/bandleider van Tuxedo Buck, Walter Dinges, was ook docent. Net zoals jouw meneer Jeuken. (De naam Jeuken, kan het nijmeegser... Zo heette mijn huisbaas/bazen ook). Walter was, als ik het goed heb, docent beeldende vorming. Ik dacht in Arnhem. Op een meidenschool.

Bonald (mories), Friday, 27 August 2004 11:01 (twenty-one years ago)

@centralscrutinizer

Ik woon al een paar jaar niet meer in Nijmegen, maar weet nog wel dat Kroese jarenlang (in Oor?) aangewezen werd als de goedkoopste platenzaak van Nederland. Ik was ook altijd tevreden over het aanbod. Nee, ik heb geen aandelen.


@Boland

Zijn De Sjonnies niet ook een stel gesjeesde leraren uit De Bottendaal? Rijke muziekcultuur daar in De Bottendaal trouwens. Je had daar jaarlijks een rockabillyfestival, waarbij bandjes optraden vanuit bestelauto's. Trok meestal veel volk.

Bram, Friday, 27 August 2004 11:08 (twenty-one years ago)

Wat ik mij kan herinneren was de geforceerde stem van de gitarist/zanger/bandleider/docent

Hij klinkt een beetje als Peter te Bos. Op plaat komt dat niet geforceerd over vind ik, volgens mij heeft hij gewoon een lage stem. Misschien dat hij live wat meer strapatsen uithaalde, maar dat weet ik niet meer.

Er gaan twee docenten door elkaar lopen

Ja, ik gaf al aan dat mijn wiskundeleraar niks met de band te maken had, maar alleen de band op zijn partijtje liet spelen.

Kroese vind ik een veredelde Free Record Shop, terwijl de Waaghals ook 2e hands en vinyl heeft. Volgens mij is het aanbod ook breder.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 11:15 (twenty-one years ago)

@ Bram.
De Sjonnies, inderdaad ook uit Bottendaal, scoorden ooit nog een top 10 hit (!). Iets met 'dans jij de hele nacht met mij' of zoiets. Ik vond het altijd een melige flauwe feestband gevonden. Anderen vonden het daarom juist er-reg-leuk. Clip werd in een bootendaalse kroeg opgenomen. Het toenmalig gehete cafe Stijn Buijs, als ik het mij niet vergis. En inderdaad dat rockabilly festival, 'Billy in Bottendaal'. Veel volk zwierf er dan door de wijk.
Ik was en ben nooit rockabilly liefhebber geweest. Zal het ook nooit worden. Voor de rest heb ik nooit iets gemerkt van een 'muziekcultuur' in de wijk. Geen bandjes of oefenruimte e.d.

Kroese is er inderdaad ook. Kroese is/was meer voor het 'grote publiek' en was goedkoper. Als echte muziekliefhebber ging je naar 'meneer de Waag'. Vervolgens liep je na je keuze gemaakt te hebben, als een bewaker van je portemonnee, naar Kroese... Tja... daarbij moet gezegd worden dat de Waag op z'n tijd wel erg benauwd was met al die 'muziek kenners'. Dan was het bij Paultje Kroese prettig annoniem.

Bonald (mories), Friday, 27 August 2004 11:26 (twenty-one years ago)

dans jij de hele nacht met mij

Oorspronkelijk van Karin Kent toch? Prachtig nummer.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 11:48 (twenty-one years ago)

Kroese is leuk om een paar keer per jaar de goedkoopbakken door te lopen. De hele Moordlijst van een half jaar terug voor een euro of 8. Maar de Waaghals is de enige die zich platenzaak mag noemen.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 27 August 2004 11:56 (twenty-one years ago)

Hij reed in een citroen bx

Ideale auto! Met veel plezier twee oudjes geheel opgereden. En ook voor bands ideaal , bank plat en je schuift er je hele backline in!

Engfin Tuxedo Buck heeft twee platen gemaakt naar ik meen, de tweede was :
http://www.raucousshop.co.uk/static2/PID3650.htm

vonx, Friday, 27 August 2004 12:38 (twenty-one years ago)

Dank Vonx, gezien de tracklist is Wild & Crazy Love Things de plaat in kwestie.
Dat hij geproduceerd is door Evans John verklaart de goede sound. Ook nog op een bandje van zo'n 10-15 jaar oud.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Friday, 27 August 2004 12:46 (twenty-one years ago)

Ik liep net langs een platenzaak en wat zie ik liggen in de opruimingsbakken? De cd 'Cut Rate Liquor' van Tuxedo Buck voor 5 eurootjes. Ben nog niet echt enthousiast, de stem lijkt inderdaad wel een beetje op Peter te Bos. Toch denk ik dat het live wel goed geweest is.....Misschien ga ik hem wel verloten!

Andre (Andre Rozendaal), Saturday, 28 August 2004 12:00 (twenty-one years ago)

Die ken ik dus niet, ik ben erg benieuwd. Ik doe wel mee met de loterij dan. Getal onder de 10?

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Saturday, 28 August 2004 12:36 (twenty-one years ago)

Laten we wie het eerst komt, die het eerst maalt doen. Dan ben jij de eerste!

Andre Rozendaal (Andre Rozendaal), Saturday, 28 August 2004 14:44 (twenty-one years ago)

Thanks Dre!
Ik mail je wel even.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Sunday, 29 August 2004 10:52 (twenty-one years ago)

André!

De cd is ontvangen, dank je. Ik zal je iets terugsturen, maar dat duurt effe, want ik ben komende drie weken op tour in Spanje. Voorkeuren qua stijlen?

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Thursday, 9 September 2004 12:37 (twenty-one years ago)

Mooi, mooi, mooi.

Ik mail je mijn voorkeuren..................

Andre (Andre Rozendaal), Friday, 10 September 2004 08:30 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.