De teleurstellingen van 2004

Message Bookmarked
Bookmark Removed
We zijn al weer op 2/3 deel van het jaar. Dan kunnen we de thread met de volgende vraag wel vast instarten: wat zijn tot nu toe de muzikale tegenvallers van 2004? Albums die je maar al te graag wilde omarmen maar die uiteindelijk hebben geleid tot zware depressies en nachtelijke huilbuien?

Alhier werden de traantjes weggepinkt bij:

Bjork - Medulla
Mislukt experiment, m.i. de eerste niet goede plaat van de IJslandse elf. Veel te veel stemmen die tot veel te veel irritatie leiden. En ik had er echt lang naar uitgekeken.

The Streets - A Grand Don't Come For Free
Too slow Mike. Bijna nergens het pakkende van Original Pirate Material. En voor goede verhalen lezen we wel een boek of kijken op internet naar de songteksten.

En van de Prodigy hadden we niet echt al te hoge verwachtingen he..

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 30 August 2004 06:40 (twenty-one years ago)

Ik heb nog geen enkele plaat gehoord dit jaar waarbij ik zei wauw dit is gaaf/mooi.

Marian van Kesteren, Monday, 30 August 2004 06:51 (twenty-one years ago)

De nieuwe Engine Down. Had het eigenlijk al opgegeven na ze live gezien te hebben, maar Demure ging nog wel. Maar de nieuwe is eenvormige emoschmemo meuk. Ik vind 2004 wel een goed jaar tot nu toe.

AutoStatic (AutoStatic), Monday, 30 August 2004 07:11 (twenty-one years ago)

Ik heb nog geen enkele plaat gehoord dit jaar waarbij ik zei wauw dit is gaaf/mooi.

Dan heb je gewoon niet goed je best gedaan.

The Streets kan ik wel beamen. Er is dan ook lang geen plaat geweest waar ik zo naar uitkeek als deze. En dan valt het al gauw tegen.
Toch weer een paar leuke nummers hoor.

Hetzelfde verhaal kan ik eigenlijk ophangen voor Magnetic Fields.
Toch kan dit nooit leiden tot zware depressies en nachtelijke huilbuien, aangezien het aantal verrassend goede nieuwelingen altijd weer hoger is.

Vasquesz, Monday, 30 August 2004 07:15 (twenty-one years ago)

The Streets kan ik wel beamen. Toch weer een paar leuke nummers hoor.

Ja absoluut! Fit But You Know It, Dry Your Eyes, Empty Cans en het einde van albumopener It Was Supposed To Be So Easy. Maar verder....

Toch kan dit nooit leiden tot zware depressies en nachtelijke huilbuien, aangezien het aantal verrassend goede nieuwelingen altijd weer hoger is.

Gelukkig maar ;-) Wat vind je de echte ontdekkingen van 2004?

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 30 August 2004 07:44 (twenty-one years ago)

Ik heb het idee dat "wij" het erover eens zijn dat de Beastie Boys över the hill"zijn.

fc harnas, Monday, 30 August 2004 07:56 (twenty-one years ago)

Up At The Lake van The Charlatans, terug naar 1996 maar dan met slechte liedjes

Dennis Zielstra (Dennis Zielstra), Monday, 30 August 2004 07:59 (twenty-one years ago)

Gelukkig maar ;-) Wat vind je de echte ontdekkingen van 2004?

The Modern is de band van 2004. Maar die hebben pas 1 single uit natuurlijk. Dan is het nog makkelijk.

Verder 'gewoon' Franz Ferdinand en The Killers en Scissor Sisters qua albums, wat mij betreft.

Vasquesz, Monday, 30 August 2004 08:54 (twenty-one years ago)

teleurstellingen?

tja, zelf vinnik het teleurstellend dat een 2e rangs-strokes-cover-band wordt gezien als nederlands' hoop in bange rockdagen. don't believe the hype.. maar ik zal wel weer de enige zijn.

quincy, Monday, 30 August 2004 08:55 (twenty-one years ago)

Nee hoor, ik heb er ook bar weinig mee.

Teleurstelling, die stem van Hope of the States, Radio 4, Black Dice

Rizz (Rizz), Monday, 30 August 2004 09:02 (twenty-one years ago)

een 2e rangs-strokes-cover-band wordt gezien als nederlands' hoop in bange rockdagen.

Ik vond ze gisteren op de Uitmarkt toch weer erg goed.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Monday, 30 August 2004 09:30 (twenty-one years ago)

Bernie's Lounge, dat was weer goed (vanaf half tien op het platanenpodium).

Jaïr (jair), Monday, 30 August 2004 10:13 (twenty-one years ago)

The Streets vind ik juist een van de betere platen van het jaar.
Maar goed..

Bjork zou wel eens diep tegen kunnen gaan vallen, ik zal mijn vader maar afraden het album te kopen. (Hoewel hij normaal haar cd's trouw koopt)
Ook kan ik ongetwijfeld een voorschotje nemen op het tegenvallen van GBV's laatste plaat.

Maar platen waarvan ik nu al weet dat ze bitter tegenvielen waren de nieuwe Mum en Wilco.

Ludo (Ludo), Monday, 30 August 2004 10:20 (twenty-one years ago)

Bernie's Lounge, dat was weer goed (vanaf half tien op het platanenpodium).

Was dat die band met die mooie danseres? Klein stukje van gezien toen ik terug kwam van Eleven. Niet mijn kop thee (maar alles beter dan A&dM), maar zeker een goede band idd, ik kwam net binnenvallen toen de bassist aan een fenomenale solo bezig was.

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Monday, 30 August 2004 10:42 (twenty-one years ago)

ik had veel meer van animal collective en black dice verwacht, en ook wel van mum.

bas (bas), Monday, 30 August 2004 11:06 (twenty-one years ago)

bernie's lounge, daar liep ik langs op weg naar huis (koud! liep al uren rond & al dat koude bier... dacht me nog even op te warmen in de literatuurtent maar yvonne kroonenberg & beau van etcetera hielpen niet mee). het klonk lekker & even twijfelde ik over nog een biertje maar huis lonkte. gem was inderdaad weer goed. ik zag ze op koninginnedag in kleine zaal paradiso maar ze houden zich moeiteloos staande op zo'n groot podium. de muziek is niet wereldschokkend nee maar wel lekker, en ze zijn enthousiast, ook altijd fijn. zaterdag werd ik erg vrolijk van c-mon & kypski, dat kende ik helemaal niet .

moniiq (moniiq), Monday, 30 August 2004 11:09 (twenty-one years ago)

een nummer als where is the line, vokuro, miovikudags en triumph of the heart vind ik zelf zeer geniale bjork nummers. Het album is m.i. dus niet een tegenvaller. Maar back on topic.

Bonnie 'prince' Billy - Sings great palace music. In essentie een leuk idee om je greatest hits opnieuw op te nemen, maar deze stijl heeft vrij weinig te maken met de rest van Oldham's werk.

En inderdaad de nieuwe engine down valt mij ook zwaar tegen.

@bas: heb jij die black dice/ animal collective 2004 toursplit 12" al gehoord.

melvin, Monday, 30 August 2004 11:15 (twenty-one years ago)

@bas: heb jij die black dice/ animal collective 2004 toursplit 12" al gehoord.

nee, heb je hem op slsk staan?

bas (bas), Monday, 30 August 2004 12:24 (twenty-one years ago)

benieuwd! hoe is die?

Rizz (Rizz), Monday, 30 August 2004 12:42 (twenty-one years ago)

Wat een negatief uitgangspunt 'De teleurstellingen van 2004'. Waarom moeten we stil staan bij dedingen die tegenvallen. Dat doen we al veel te veel. Waarom aandacht besteden aan de zgn 'tegenvallers', dat levert alleen maar negatieve energie op. Pak een positieve draad op. EEn compliment geven is veel moeilijker en persoonlijker dan een tegenvaller aanpakken. Dat euwig gezeur over tegenvallers en teleurstellingen...

Kom op mensen, genoeg gekankerd, stoppen met deze negatieve draad!

Bonald (mories), Monday, 30 August 2004 14:00 (twenty-one years ago)

Joh, rot op met je goednieuwsshow. Teleurstellende platen horen net zo goed bij muziek als goede of verrassende platen. En misschien scheelt het een paar miskopen.

Jaap (Jaap), Monday, 30 August 2004 14:08 (twenty-one years ago)

Teleurstellende platen horen er inderdaad bij. En die zijn al eerder in het jaar gemeld. In een overzicht de teleurstellingen nog een keer noemen is dubbel op.

Bonald (mories), Monday, 30 August 2004 14:36 (twenty-one years ago)

Ah geweldig Bonald. Gooien we meteen alle eindjaarslijstjes en jaaroverzichten er uit. Die eindmoordlijst kunnen we zelf wel uitrekenen. Ook even een brief op poten naar het NOS dat we geen nieuwsoverzicht 2004 meer willen. Allemaal dubbel op. En vind je 't ook al zo'n onzin dat Geschiedenis een verplicht vak is op de middelbare school? Is allllllang gebeurd.

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 30 August 2004 14:54 (twenty-one years ago)

hahaha

Der Arnold (Lester Bangs), Monday, 30 August 2004 15:20 (twenty-one years ago)

'history is so passé' ;-)

over eerder genoemd gesproken: de aankomende helmet plaat is lichtelijk teleurstellend.

zijn er nog bands die men live door de mand zag vallen? ik hoorde slechte dingen over Mark Lanegan in tivoli.

T-tusz, Monday, 30 August 2004 15:25 (twenty-one years ago)

ik vond de hidden cameras live een ramp. terwijl ik me er toch erg op verheugd had.

marc (marc), Monday, 30 August 2004 16:49 (twenty-one years ago)

Don't Stop van Daryll-Ann is me erg tegenvallen. Zo zeer zelfs dat ik bijna denk dat het goed is dat ze de titel van de plaat niet letterlijk hebben genomen.

Michel (Michel), Monday, 30 August 2004 17:00 (twenty-one years ago)

Gooien we meteen alle eindjaarslijstjes en jaaroverzichten er uit. Die eindmoordlijst kunnen we zelf wel uitrekenen.

Goed idee! :-)

Magnetic Fields: wat Vasquesz zegt (sowieso weinig over gelezen).

Streets en Libertines vond ik bij een vluchtige beluistering in de al dan niet virtuele luisterpalen besloten verder geen aandacht te schenken. Dat zou je teleurstellingen kunnen noemen. Kan verder niet echt iets bedenken. Geen slecht teken me dunkt.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 30 August 2004 17:45 (twenty-one years ago)

Op een luisterpaal klinkt nooit iets goed, is mijn ervaring.
:D

Ludo (Ludo), Monday, 30 August 2004 17:50 (twenty-one years ago)

Het reunieconcert van de Happy Mondays vorige week in Londen was een beetje een tegenvaller. En wat is die Shaun Ryder een vette pad geworden zeg!

Andre (Andre Rozendaal), Monday, 30 August 2004 18:38 (twenty-one years ago)

Stereolab live in Paradiso en de bijbehorende plaat. Natuurlijk zou het moeilijk worden zonder Mary Hansen. En Leatitia en Tim waren ook al uit elkaar. Ellende. Het zou toch leuk zijn als ze ons dan allen zouden overrompelen met een nieuw elan, hervonden energie, een nieuw begin.
Niet dus. Los zand. Ongeïnspireerd. Jammer.

monopoli, Monday, 30 August 2004 21:34 (twenty-one years ago)

Sonic Youth live in paradiso en de laatste plaat Sonische Zuster. Niet nodig het toe te lichten; luisteren zegt genoeg.

menno, Monday, 30 August 2004 22:25 (twenty-one years ago)

@bas: ja ik heb die nu op soulseek staan.

melvin, Tuesday, 31 August 2004 00:34 (twenty-one years ago)

Ah geweldig Bonald. Gooien we meteen alle eindjaarslijstjes en jaaroverzichten er uit. Die eindmoordlijst kunnen we zelf wel uitrekenen. Ook even een brief op poten naar het NOS dat we geen nieuwsoverzicht 2004 meer willen. Allemaal dubbel op. En vind je 't ook al zo'n onzin dat Geschiedenis een verplicht vak is op de middelbare school? Is allllllang gebeurd.
Eh, Norbert, deze reactie lijkt mij schromelijk overdreven. Kankeren op slechte platen, nadat je al gekankerd had op die slechte plaat is idd dubbelop. Het kan lekker opluchten, maar tot een zinnige discussie leidt het niet.

Joh, rot op met je goednieuwsshow
En deze opmerking spreekt voor zich. Ik zie iemand die een bijdrage wil leveren aan het forum en hij krijgt dit antwoord... Zo kun je iedereen die een opmerking maakt die jou niet zint, wegzetten als dom en hoef je er niet meer over na te denken.

hahaha
Der Arnold.... Over echt flauwe reacties gesproken...

Hebben jullie de boodschap van Bonald wel tot je door laten dringen? Waarom kankeren op muziek terwijl het zoveel leuker is om te praten over muziek die je echt goed vind. Ik wil graag nieuwe muziek ontdekken en dan is het erg fijn als iemand enthousiast is over iets dat ik niet ken. Ik word geprikkeld, zoek de muziek op en als ik het dan niet mooi vind, tja, kan gebeuren.
Ik vind de opmerking van Bonald, die ik nog niet veel op het forum tegenkwam iets om over na te denken. Niet om af te branden.

ragruijters (reinier gruijters), Tuesday, 31 August 2004 06:13 (twenty-one years ago)

Sonic Youth in Paradiso.

Daisy Chainsaw (Daisy Chainsaw), Tuesday, 31 August 2004 06:20 (twenty-one years ago)

bas: ja ik heb die nu op soulseek staan.

wat is je slsk naam?

Rizz (Rizz), Tuesday, 31 August 2004 06:59 (twenty-one years ago)

Joh, rot op met je goednieuwsshow
En deze opmerking spreekt voor zich. Ik zie iemand die een bijdrage wil leveren aan het forum en hij krijgt dit antwoord... Zo kun je iedereen die een opmerking maakt die jou niet zint, wegzetten als dom en hoef je er niet meer over na te denken

Tut tut, het is vooral dat licht hysterische toontje in de eerste persoon meervoud dat me in het verkeerde keelgat schiet. En ik dacht dat ik ook een motivatie had gegeven. Maar als je selectief gaat knippen en plakken en me woorden zoals 'dom' in de mond legt, dan kun je overal wel een drol aan draaien. Bovendien zie ik nog steeds niet in waarom een tegenvallende plaat niet besproken mag worden. Mensen komen hier doorgaans handen en voeten tekort in hun enthousiasme over bepaalde platen.

Jaap (Jaap), Tuesday, 31 August 2004 07:51 (twenty-one years ago)

Sonic Nurse een teleurstelling? Wat had je dan verwacht? Het album is voor de liefhebbers, waaronder mijzelve, gewoon weer een Sonic Youth album waar de meeste alternative rockers (?) een puntje aan kunnen zuigen. Toegegeven in de poll van beste albums van SY komt hij niet bij de eerste 5 maar toch een teleurstelling????

fc harnas, Tuesday, 31 August 2004 07:56 (twenty-one years ago)

@rizz: machina1982 (ik ben woe-avond pas weer online)

melvin, Tuesday, 31 August 2004 10:25 (twenty-one years ago)

Morrissey en Beastie Boys zou ik als echte teleurstellingen willen omschrijven. Ook teleurstellend dat Lenny Kravitz toch niet met een vette funkplaat kwam zoals al jaren beloofd, maar met een zz top-imitatie.
Live was de grote teleurstelling het futloze night of the proms-programma van North Sea Jazz (Elvis Costello, Santana)

Mark Lanegan, The Shins, The Veils, The Sheer, Franz Ferdinand, the Hives, Velvet Revolver, Wealthy Beggar, Keane, Snow Patrol, N.E.R.D. en Outkast slaagden er geen van allen in om mij van m'n geld te scheiden. En van Boris had ik ook wel wat meer verwacht na al dat "Keep the Soul alive!" ;-)

centralscrutinizer, Tuesday, 31 August 2004 11:02 (twenty-one years ago)

> Charlatans
> Happy Mondays

het helpt natuurlijk ook bij dit soort bands om niet al te hoge verwachtingen hebt (mn de happy mondays. ik bedoel, heb je de laatste jaren shaun ryder of bez nog wel eens gezien? dacht je *echt* dat die je nog van je sokken zouden blazen?).

mijn tegenvaller van het jaar: de Streets. moet bekennen dat ik het geduld nog niet heb gehad om die nieuwe plaat als compleet verhaal tot me te nemen, maar muzikaal vond ik hem in ieder geval al heel slap. zelfs dry your eyes klinkt, ondanks tekst en leuk refreintje, zo halfbakken.

(jg) ((jg)), Tuesday, 31 August 2004 11:32 (twenty-one years ago)

"> Happy Mondays
het helpt natuurlijk ook bij dit soort bands om niet al te hoge verwachtingen hebt (mn de happy mondays. ik bedoel, heb je de laatste jaren shaun ryder of bez nog wel eens gezien? dacht je *echt* dat die je nog van je sokken zouden blazen?)."

Nou, die al te hoge verwachtingen had ik ook niet hoor. Wat met name tegenvallend was, was dat het geluid veel te zacht stond en dat ze veel te kort speelden. Bez nam daarnaast te veel pauzes tussen zijn danscapriolen, waardoor het na een redelijk begin al snel begon uit te doven. Bij afsluiter '24 hour party people' kwam de sfeer weer enigszins terug. Gezien de staat waarin hij de afgelopen verkeerde, had ik een mompelende Shaun Ryder verwacht, maar hij was goed te verstaan.
Als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld concerten van The Pixies of Kraftwerk, was het een mindere vertoning.

Shaun Ryder heeft een jaartje geleden 'Amateur Night in the Big Top' opgenomen en Bez heeft een nieuwe band die daar ook speelde. Hij zingt nog minder dan Shaun.........

Andre (Andre Rozendaal), Tuesday, 31 August 2004 14:47 (twenty-one years ago)

@fc harnas

Ok ik maak een uitzondering voor "paper cup exit" (niet toevallig geschreven door L Ranaldo) Dat Sonic Nurse een teleurstelling is komt niet zozeer door mijn irreële verwachtingen maar meer door de hoop dat ze na wat mindere platen niet weer eens een album maken welke met hun kwaliteiten in één dag (??) geschreven lijkt te kunnen worden. Jij stelt dat het voor alternatieve rockers is ?? Mijn zus met een vrij grote afkeer van rock muziek draait SN graag als achtergrondmuziek. Mischien een flauwe opmerking maar laten we SY niet groter maken dan ze zijn; de heren en dame zijn bijna 50.

menno, Tuesday, 31 August 2004 20:01 (twenty-one years ago)

Ik vind Sonic Youth inderdaad alternatieve rock. In de meeste platenwinkels wordt dit ook als dusdanig aangeduid (v&d, free rec. shop en andere gaarkeukens daargelaten).

Dus indien men de 40 passeert is men niet meer in staat een opwindend meesterwerk te maken ? mmmwaaahhh zit ook al aardig in die richting en voel mij nog 18 en tot veel in staat zeker meer dan toen ik 18 was (las ik net niet dat mr. Moore er nog opvallend jong uit zag). Maar goed de praktijk wijst inderdaad uit dat dit niet veel gebeurd (zie een eerdere draad). Ben echter niet overtuigt dat in het geval van S.Y. er niet meer in zit.

Misschien moet Kim maar es uit de band gezet worden?

fc harnas, Wednesday, 1 September 2004 06:31 (twenty-one years ago)

Dus indien men de 40 passeert is men niet meer in staat een opwindend meesterwerk te maken ?

Juist.

mmmwaaahhh zit ook al aardig in die richting en voel mij nog 18 en tot veel in staat zeker meer dan toen ik 18 was

dat is meestal ook het probleem: die 40+ers die zich nog 18 voelen.

Vasquesz, Wednesday, 1 September 2004 07:03 (twenty-one years ago)

Ben trouwens nog geen 40 (maar goed I don't care...)Meesterwerken worden gemaakt door "snotneuzen" die zich "ouwe lul" voelen?

fc harnas, Wednesday, 1 September 2004 07:35 (twenty-one years ago)

Is er overigens iets saaier dan een meesterwerk? Zo'n perfecte plaat met alles erop en eraan waar iedereen torenhoog tegenop kijkt. Die altijd bovenin de lijstjes met beste albums móet staan. En dat er dan specials van Mojo of Q aan gewijd worden, om te kotsen allemaal. Geef mij maar een gewone LP met een paar te gekke nummers, wat ok werk en een paar missers, flauwe grappen of mislukte experimenten. Daar zit meer leven en plezier in.

centralscrutinizer, Wednesday, 1 September 2004 08:03 (twenty-one years ago)

> ik vond de hidden cameras live een ramp

hoe dat zo?? zag ze vorig jaar in ekko en waren fantastisch en voldeden qua aankleding/podiumpresentatie geheel aan de verwachtingen.

(jg) ((jg)), Wednesday, 1 September 2004 09:38 (twenty-one years ago)

Is er overigens iets saaier dan een meesterwerk? Zo'n perfecte plaat met alles erop en eraan waar iedereen torenhoog tegenop kijkt. Die altijd bovenin de lijstjes met beste albums móet staan

vind ik geen definitie van een meesterwerk, die moet juist haperen op plaatsen, stotteren om er dan weer majestueus bovenop te komen.

Rizz (Rizz), Wednesday, 1 September 2004 09:53 (twenty-one years ago)

Mijn definitie van meesterwerk is gelijk aan 'één van mijn favoriete platen aller tijden'.
Sommigen daarvan (London Calling) staan hoog in allerlei lijstjes, anderen (New FADs - Body Exit Mind) kom je daar nooit tegen. Omgekeerd vind ik veel platen die altijd hoog in die Q-lijsten staan bepaald geen meesterwerken, maar bijvoorbeeld saaie middenmoters (OK Computer) of zelfs 'gewone LPs met een paar te gekke nummers, wat ok werk en een paar missers, flauwe grappen of mislukte experimenten' (Abbey Road, Nevermind the Bollocks)

Vasquesz, Wednesday, 1 September 2004 11:01 (twenty-one years ago)

ik vond de hidden cameras live een ramp

Je zag ze toch op een festival. Was dat een echt festival met een groot podium (a la Haldern)? Het lijkt me namelijk geen erg geschikte band voor dat soort gelegenheden. Dus: ga je 2 oktober mee naar Rotown?

(Ik kwam er vorig jaar achter dat Kim Gordon ouder is dan mijn moeder. Auw.)

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 1 September 2004 14:21 (twenty-one years ago)

Blind Behaviour van Lucien 'n Luciano is eigenlijk een beetje de tegenvaller van 2004 tot nu toe. Te hooggespannen verwachtingen, onevenwichtige plaat (hele mooie tracks afgewisseld met gepiel) en dan Melchior Productions die vervolgens laat zien hoe het wel moet.

The Streets vond ik niet tegenvallen maar ik luister hem nooit, toch een beetje dat rockopera-gevoel waar ik geen geduld meer voor heb (wil gewoon de slogans.)

Demo(n)tracks van Vladislav Delay heb ik halverwege uitgezet. Je naam is Luomo, pik, accepteer dat nou maar gewoon.

Die plaat van Rachel Gosswell is mij ook te braaf en te glad.

Omar (Omar), Thursday, 2 September 2004 13:48 (twenty-one years ago)

ik zag de hidden cameras inderdaad op een redelijk groot festival podium (primavera). volgens mij was het slechte geluid het voornaamste probleem, er bleef weinig anders dan chaos over van de liedjes die ik op de plaat wel leuk vond.
maar ik wil ze in rotown best nog een kans geven :-)

marc (marc), Thursday, 2 September 2004 14:54 (twenty-one years ago)

mijn grootste let-down tot nu toe in 2004 vond ik de performance van mike skinner op pukkelpop. gigantische off-day of vormcrisis? de man moest zich door de set heen SLEUREN, zag eruit alsof 'ie nachtenlang had doorgehaald op slecht (engels) bier en foute pillen. het zag er wel uit alsof hij z'n best deed om er wat van te maken, maar het ging gewoon niet, geen fut en geen stem meer over.

een andere tegenvaller vond ik de vrij rommelige show van dEUS op haldern, echter enkele weken later vond ik ze op pukkelpop wel sterk.

CHILL
brownr

Robert Brown (Robert Brown), Thursday, 2 September 2004 21:22 (twenty-one years ago)

Ik vond het debuut van the Kings of Convenience uit 200...1? heel erg leuk, de nieuwe plaat was wel zo'n saai aftreksel daarvan, die is mij het diepst tegengevallen. Medulla is ook niet heel geweldig, al vind ik m zeker niet slecht, over het algemeen genomen. Te veel gekloot af en toe, vergeten het nummer te schrijven, dat idee kreeg ik.

Goede platen van dit jaar? Ik ben een enorme Sonic Nurse fan. kent iemand hier The Comets On Fire? klonk erg far out, erg goede plaat.

We zijn er nog niet, btw!

smashingjj, Saturday, 4 September 2004 23:30 (twenty-one years ago)

Nee kontbaviaan, nog lang niet btw....

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 5 September 2004 03:01 (twenty-one years ago)

Inmiddels Björk gehoord, gekocht en gelukkig. Wat een prachtplaat! Jaarlijstjes-kandidaat. Ongelooflijk dat deze plaat zoveel negatieve aandacht krijgt of flauwe recensies (in de Volkskrant werd afgesloten met iets als "Of misschien is het stemkunst? Dat zou ook kunnen". Björk durft ver boven de (pop)middelmaat uit te stijgen met betoverende experimenten en Hector Zazou atmosferen, waarbij je Mike Patton, Matmos en Rahzel kado krijgt. En zei iemand iets over die geweldige Múm-cd? IJsland is COOL!

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Sunday, 5 September 2004 08:06 (twenty-one years ago)

in de Volkskrant werd afgesloten met iets als "Of misschien is het stemkunst? Dat zou ook kunnen"

Ja, inderdaad dramatische opmerking. Nee, het zou wel eens te pretentieus/anders mogen zijn, hup meteen teruggefloten door de "doe maar normaal, hoor" brigade.

(niet dat ik de plaat heb gehoord)

Omar (Omar), Sunday, 5 September 2004 09:41 (twenty-one years ago)

Tyranosaurus Hive: overgeproduceerd, vermoeid.
Too Much Guitar: 'Funny Thing' is briljant en er staan nog wel wat uitschieters naar boven, maar er staan te veel nummers op die ongemerkt voorbij gaan.
Stealing of a Nation: veel langdradige passages.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 5 September 2004 11:33 (twenty-one years ago)

IJsland is COOL!

maar dat wisten we natuurlijk allang. Alles uit IJsland is goud. Check ook eens Stafraenn Hakon

Rizz (Rizz), Sunday, 5 September 2004 12:19 (twenty-one years ago)

Wat ik me altijd bij IJsland afvraag: bestaan er ook bands daar die huis, tuin en keuken-[vul hier een willekeurig genre in] maken?

Kings of Convenience mag ook op het lijstje "paar nummer gehoord en toen besloten dat ik 'm niet hoefde te kopen".

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 5 September 2004 12:23 (twenty-one years ago)

Leaves maakt toch wel redelijk gangbare britpop, met wat Pink Floyd invloeden misschien

Slowblow is ook aardig normaal

Rizz (Rizz), Sunday, 5 September 2004 12:28 (twenty-one years ago)

Wat ik me altijd bij IJsland afvraag: bestaan er ook bands daar die huis, tuin en keuken-[vul hier een willekeurig genre in] maken?

Botnleðja is niet erg bijzonder.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 5 September 2004 13:25 (twenty-one years ago)

GusGus maakt steeds meer rechtoe-rechtaan-house.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Sunday, 5 September 2004 16:06 (twenty-one years ago)

Volgens mij was het naar aanleiding van Botnleðja dat ik het me ooit afvroeg. :) Ik vond het nogal hotseknotsebegoniamuziek, maar misschien ben ik gewoon weinig gewend.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 5 September 2004 16:09 (twenty-one years ago)

@Rizz: Stafraenn Hakon is in tha house, net als Calder...

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Sunday, 5 September 2004 16:37 (twenty-one years ago)

GusGus maakt steeds meer rechtoe-rechtaan-house.

Maar niemand maakt house als GusGus.

Omar (Omar), Sunday, 5 September 2004 18:04 (twenty-one years ago)

Ik snap niet waarom ze bij de Volkskrant altijd maar Menno Pot de nieuwe Bjork laten recenseren...

Kan ik nu meteen rechtzetten dat ik mijn pa toch gewoon die plaat heb laten kopen en het was het geld waard.

Ludo (Ludo), Sunday, 5 September 2004 18:49 (twenty-one years ago)

net als Calder...

tell me more

Rizz (Rizz), Sunday, 5 September 2004 19:58 (twenty-one years ago)

Wat ik me altijd bij IJsland afvraag: bestaan er ook bands daar die huis, tuin en keuken-[vul hier een willekeurig genre in] maken?

Singapore Sling (www)
Minus (www)

Beide heb ik vorig jaar in IJsland gezien. En Minus speelde begin dit jaar nog op Eurosonic. Singapore Sling is een aanrader. (ik moet nog steeds een album van ze kopen) En ja ook nog Botnledja...

Nicole (StarShine), Sunday, 5 September 2004 20:19 (twenty-one years ago)

Ik snap niet waarom ze bij de Volkskrant altijd maar Menno Pot de nieuwe Bjork laten recenseren...

Tja, wie anders? Kamer snapt er waarschijnlijk helemaal niks van.
Misschien 1 van de kleinkunst-recensenten dan. Maar dat zou dan wel weer het gelijk van Menno Pot aantonen, wa?

Vasquesz, Monday, 6 September 2004 07:03 (twenty-one years ago)

Die dance-knakker anders? Jeroen Jutte asikmenietvergis? (je zou met inbrengt van Herbert en Mark Bell in ieder geval enig inlevingsvermogen kunnen verwachten.)

Omar (Omar), Monday, 6 September 2004 07:12 (twenty-one years ago)

als niemand geschikt moet je als redactie beslissen dat hij dan maar niet wordt gerecenseerd. je kunt van koen poolman ook niet verwachten dat hij de nieuwe mastodon gaat doen, of guuz de nieuwe biosphere, of ik de eerstvolgende boyracer. heeft geen enkele zin.

bas (bas), Monday, 6 September 2004 07:50 (twenty-one years ago)

heeft geen enkele zin.

Nou dat weet ik niet...tegen eigen genre's in recenseren kan toch ook interessante inzichten/schrijfsels opleveren? Alleen dat zeikerige calvinistische toontje moet gewoon eens afgeschaft worden.

Omar (Omar), Monday, 6 September 2004 08:10 (twenty-one years ago)

tegen eigen genre's in recenseren kan toch ook interessante inzichten/schrijfsels opleveren?

ja, maar alleen als het zuiver subjectivistisch wordt beschreven, denk ik. kijk, als menno pot de recensie had gevuld met zinnen als "wat een godvergeten kloteplaat, die stemmen in de muziek zijn nog irritanter dan die in mijn hoofd" dan was het stukje het lezen wel waard geweest.

bas (bas), Monday, 6 September 2004 08:33 (twenty-one years ago)

de laatste plaat van de masters of reality wordt ik niet warm van.
wat mij betreft een teleurstelling van 1 van mijn all time fav's

fc harnas, Monday, 6 September 2004 08:43 (twenty-one years ago)

@ Omar: is dat calvinisme? Ik zag het altijd als een soort restje punk-ethiek. Interessant: hoe calvinisme en punk samensmolten om een compleet verstikkend klimaat te creeren. Popmuziek, de kunst die je alleen mag beoefenen als je hem niet beheerst en dat zelf ook uitdraagt. Behalve 'liedjes schrijven' natuurlijk, want muziek, dat moeten en zullen liedjes zijn met een kop en een staart en een middenstuk en drie of vier akkoorden en dat ze dan akoestisch het beste uit de verf komen want dat is de overtreffende trap van 'doe maar gewoon'. Bah.

centralscrutinizer, Monday, 6 September 2004 08:44 (twenty-one years ago)

inzake björk heeft Menno van de Volkskrant gewoon gelijk. ik zie ook niet in waarom hij de plaat niet zou kunnen recenseren.

[theo], Monday, 6 September 2004 08:53 (twenty-one years ago)

Interessant: hoe calvinisme en punk samensmolten om een compleet verstikkend klimaat te creeren.

Ha! Ik las je eerste vraag en toen dacht ik precies het bovenstaande. :) Ik heb het vermoeden dat in Nederland dat punk-ethos het langst is blijven doorzeuren, met die achterhaalde taboes (terwijl iedereen allang met een beetje punkinslag allang weer psychedelisch/hippie was gegaan (SY/Buttholes/Dinosaur of gewoonweg House (maar ja daar hebben mensen opeens massaal ongeneerd plezier, dat is ook problematisch ;)

Omar (Omar), Monday, 6 September 2004 08:55 (twenty-one years ago)

Ik heb juist altijd het idee dat het juist zo typisch Nederlands is om, als iemand een niet standaard-plaat de grond in schrijft meteen beginnen te roepen dat het "zo typisch Nederlands is om te gaan roepen doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." (Björk-recensie niet gelezen, maar kan me niet voorstellen dat Pot vindt wat CS zegt. Als er bij de VK al iemand dat zou vinden, dan toch eerder Kamer.)
Nederland staat echt veel meer open voor alles wat Vernieuwend en Anders is dan bijvoorbeeld Engeland, Amerika of Scandinavië. In de Nederlandse kraakpandpodia kom je al jaren amper doorsnee-punk tegen maar de ene na de andere avantgardistische

Martijn Grooten (martijng), Monday, 6 September 2004 09:05 (twenty-one years ago)

Zin niet af... zet er maar "band" achter. :)

Martijn Grooten (martijng), Monday, 6 September 2004 09:06 (twenty-one years ago)

@ar: als we even de 3voor12-draad erbij halen: wat krijg je als je calvinisme en punk koppelt: die sympathieke, bescheiden, nooit egotrippende, warm en rammelend geproduceerde, expres een beetje valsig spelende en zingende, degelijke 'kleine' liedjes schrijvende, ster-allureloze bandjes op Excelsior. Of sla ik nu door?

@ Martijn: kraakpandpodia bepalen in mijn beeld nu niet echt het muzikale klimaat. Ik denk dat bij de mensen die wél trendsettend zijn best wat van zo'n calvinistische/punk crossover ethos te vinden is. Zie ook de oude discussie/draden over het woord "fout" in combinatie met muziek.

centralscrutinizer, Monday, 6 September 2004 09:08 (twenty-one years ago)

even wat anders; wat krijg je vandaag de dag bij een platenzaak nog terug voor een cd die je niet meer wilt?

vroeger was dat tien gulden volgens mij. is dat nu 5 euro dan?

Rizz (Rizz), Monday, 6 September 2004 09:09 (twenty-one years ago)

ben het met Martijn eens. die zogenaamde punkinslag met een vleugje calvinisme heeft geleid tot een bloeiende undergroundscene die dan wel weer zo underground is dat er vrijwel geen connectie meer is met de mainstream. ook wat betreft de kritiek op artiesten met credibility is in Nederland een probleem: Björk vind je gewoon goed. punt. het is nu juist die benadering die hopeloos verouderd is en wat mij betreft direct bij het grof vuil kan.

[theo], Monday, 6 September 2004 09:10 (twenty-one years ago)

als we even de 3voor12-draad erbij halen: wat krijg je als je calvinisme en punk koppelt: die sympathieke, bescheiden, nooit egotrippende, warm en rammelend geproduceerde, expres een beetje valsig spelende en zingende, degelijke 'kleine' liedjes schrijvende, ster-allureloze bandjes op Excelsior. Of sla ik nu door?

Zoals ik in die draad al voorspelde: "Gem wint trouwens nooit, want er zit altijd wel iemand in zo'n jury die dan gaat roepen dat het helemaal niet vernie-hiewend is." (ATCOED is dan wel weer erg calvinistisch, maar dan letterlijk, maar in Engeland had zo'n band denk ik nooit gewonnen)

Ik denk dat bij de mensen die wél trendsettend zijn best wat van zo'n calvinistische/punk crossover ethos te vinden is.

Noem eens wat voorbeelden dan. En leg dat eens naast andere landen.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 6 September 2004 09:15 (twenty-one years ago)

@ Rizz: tussen de 2 (nice price, bagger) en 5 euro inderdaad bij de Plaatboef. Of een totaalprijs voor een stapel.

@ theo: wat versta jij onder Neerlands bloeiende undergroundscene? (serieuze interesse)

centralscrutinizer, Monday, 6 September 2004 09:16 (twenty-one years ago)

Björk vind je gewoon goed. punt

Gelul. Het is altijd voor of tegen, het-vernieuwende-techno-elfje vs. irritant-kruidenvrouwtje-met-haar-stemmetjes geweest.

@CS. Sorry ik weet dat Excelsior altijd een heet hangijzer is, maar ik heb los van Spinvis nog nooit wat van dat label gehoord. Mis ik iets? Je beschrijving nodigt niet echt uit. ;)

Ik heb juist altijd het idee dat het juist zo typisch Nederlands is om, als iemand een niet standaard-plaat de grond in schrijft meteen beginnen te roepen dat het "zo typisch Nederlands is om te gaan roepen doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."

Hahaha. Niet geheel onwaar.

Omar (Omar), Monday, 6 September 2004 09:25 (twenty-one years ago)

@CS: kleine elektronicalabels als Narrominded en M4S brengen al jaren erg goede platen uit die internationaal erg goede kritieken krijgen.
dat geldt ook voor die maastrichtse platenlabels onder de Siriusvlag. ben de naam even kwijt. daar vinden allerlei interessante samenwerkingen plaats met muzikanten uit Luik en Duitsland.
ook nog steeds populair buiten ons land en garant voor goede releases is Bunker dat heel even wat meer aandacht gekregen heeft door die electroclash hype maar eigenlijk vooral over het hoofd wordt gezien. ik bedoel maar: wel artikelen van drie/vier pagina's in Oor over Adult, Felix Da housecat en Ladytron en niet over Legowelt? het heeft iets geks. vlak daarnaast Motorwolf - ook uit Den Haag - niet uit.
op de eerste Utreg Massive verzamelplaat stonden ook een aantal erg goede nummers gemaakt door jongentjes van onder te twintig. er broeit daar iets.

[theo], Monday, 6 September 2004 09:31 (twenty-one years ago)

@ Martijn: de afdeling namen en rugnummers? Pfft. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Bij de voorliefde voor foto's van Anton Corbijn? Bij de complimenten voor Excelsior? Bij de Oor-cultus van Tom Waits, Patty Smith en Bono? Bij het uitspugen van Rudeboy? Bij de 2-metersessies? De laatste jaren is er natuurlijk wel wat veranderd, maar dit is het muzikale klimaat waarin ik ben opgegroeid, zoals ik dat heb beleefd. Dat het in het buitenland altijd veel beter is, hoor je mij niet beweren.

@ CS: Eerlijk gezegd heeft Daryll Ann prachtige nummers gemaakt op dat label (neem Summerdaze van Weeps). Maar toch verlangde is bij optredens er altijd naar dat gitarist Anne Soldaat eens buiten de hokjes van verantwoord-indie-soleren zou gaan.

centralscrutinizer, Monday, 6 September 2004 09:34 (twenty-one years ago)

opes @ CS moet natuurlijk @ Omar zijn. (met mijzelf praat ik wel vaker, maar dit wordt me toch wat te gortig)

centralscrutinizer, Monday, 6 September 2004 10:25 (twenty-one years ago)

even back on topic:

Het zou de klapper van het broken beats/nu-jazz genre moeten worden, een plaat , die net als 'new forms'van reprezant (roni size) bij drum & bass, een groot publiek had moeten aanpreken, maar helaas, 'Future rage' van DKD heeft 'het' niet. De verwachtingen waren, zoals gezegd, hoog gespannen. Dego(4hero), Kaidi Tatham & Daz i Kue(bugz in the attic) die hun krachten bundelen, dat zou broken beats mayhem en nujazz sweetness op moeten leveren, maar nee.... Na een aantal keren de plaat gehoord te hebben, blijft teleurstelling toch wel de boventoon voeren. Jammer!!!

b*art, Monday, 6 September 2004 11:39 (twenty-one years ago)

ik heb ineens het beeld van een gemeen solerende anne soldaat met de gitaar achter het hoofd en de tong uit zijn bek op mijn netvlies staan.

Robert Brown (Robert Brown), Wednesday, 8 September 2004 21:09 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.