Nederland vs Belgie in 2004

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Het werd de afgelopen jaren vaak gezegd, met name in de jaren '90: de Belgische bands doen het zoveel beter dan die Nederlandse bands. Met aan de ene kant bands als dEUS, Soulwax, Metal Molly en Hoover(phonic) en aan de andere kant o.a. Urban Dance Squad, Daryll-Ann, Bettie Serveert en Caesar.

Maar worden de Belgen in 2004 niet door de Nederlanders overklast?

Het mooie uit het Belgenland kwam dit jaar van Girls in Hawaii en Ghinzu en toch wel van Soulwax (plaat toch overdreven hard afgezeken, maar live is het een aanfluiting geworden). Leuk&aaridg maar toch liever de Nederlandse releases als Solo, Gem en Voicst. En zijn Kubus en Duvelduvel geen ontdekkingen?

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 22 November 2004 23:09 (twenty-one years ago)

Meteen een reactie er achteraan (een Scheepmakertje): die plaat van Zita Swoon was toch wel een gedrocht. Die stem wordt tenenkrommend en na al die jaren alweer over Josie beginnen, brrrr. Als we strafpunten mochten geven....

Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 22 November 2004 23:12 (twenty-one years ago)

Als je met Waalse bands komt aanzetten in Nederland is de strijd natuurlijk snel verloren. Mag ik daarbij zeggen dat ik niets kan met deze Nederland vs Belgie verhalen?

monique (monique), Monday, 22 November 2004 23:26 (twenty-one years ago)

Precies. Het mag best wat ambitieuzer! Nederland versus de rest van Europa ofzo. :P

(Herman denkt bij Belgie en 2004 aan De Portables en Sioen)

herman nijhuis (herman), Tuesday, 23 November 2004 00:21 (twenty-one years ago)

Laten we het beperken tot het continent. Heftige concurrentie van Zweden zoals gewoonlijk. Wat trouwens een beter land is om Nederland mee te vergelijken dan Belgie en weer verliest Nederland. Denemarken dan?

monique (monique), Tuesday, 23 November 2004 00:29 (twenty-one years ago)

Ik ben altijd bang dat er weer termen gaan vallen als "On-Nederlands goed" of "In België kan het wel". Het is geen vergelijk: Front 242 vs The Ex? Clan Of Xymox vs dEUS? Golden Earring vs Univers Zero? Kane vs K's Choice? Brussel-scene vs Steim-scene?
Beide landen kennen bands van wereldformaat of die het in ieder geval ver schopte in de wereld of waar beide landen met scheve ogen naar keken. Maar ik sluit me -om kort te gaan- aan bij Monique: ik kan niets met deze NL vs B verhalen....

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 23 November 2004 00:37 (twenty-one years ago)

In plaats van 'was het een goed Nederlands muziekjaar?' en 'was het een goed Belgisch muziekjaar?' (genoeg Vlamingen op 't forum) dacht ik: laat ik het eens wat spannender maken. Laten we ze naast elkaar zetten en zeggen waar onze voorkeur ligt. Moet toch niet al te complex zijn?

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 23 November 2004 07:33 (twenty-one years ago)

Heftige concurrentie van Zweden zoals gewoonlijk.

Noren waren ook een klasse hoger.

Denemarken dan?

Verder dan Baby Woodrose kom ik in dat geval niet (Nekromantix hebben toch geen plaat uit?)

Bij België Hypnos 69 niet vergeten.

Zelf heb ik velen malen meer Nederlandse muziek geluisterd dit jaar. Maar ik heb sowieso niet zoveel met die artistiek verantwoorde rock voor dertigers van bands als Mintzkov Luna.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 23 November 2004 08:05 (twenty-one years ago)

denemarken heeft ook efterklang, superband (nu al). verder gaat noorwegen er natuurlijk met de europese hoofdprijs vandoor: deathprod, arve henriksen, biosphere, lars horntveth.

bas (bas), Tuesday, 23 November 2004 08:41 (twenty-one years ago)

ik vraag me wel af waarom sommige belgische bands als deus en k's choice algemeen bekend zijn in nederland terwijl andere als gorki en ozark henry der bekaaid vanaf komen

edwinmaas, Tuesday, 23 November 2004 09:29 (twenty-one years ago)

Orzak Henry omdat het waarschijnlijk te saai en onbelangrijk is. Maar Gorki.. misschien wordt de humor niet begrepen? Ik weet het niet. Bij een kleine groep mensen in Nederland is Lucske al tot heilige verklaard, en terecht.

Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 23 November 2004 09:39 (twenty-one years ago)

Mowgli houdt van Baloe
Baloe die houdt van Mowgli
In het oerwoud
Het duistere oerwoud

Iemand brengt bloemen mee
Op de fiets door kou
In Europa
Het mooie Europa

Overal is liefde
Heel goedkope liefde

En ik hou van robots
In een ruimtetuig

:)

Ludo (Ludo), Tuesday, 23 November 2004 09:41 (twenty-one years ago)

Verder werd hier in Nederland het ook niet misselijke belgische Monsoon natuurlijk volledig genegeerd. Jammer.

Girls in Hawaii trek ik dan weer niet en d'n Ozark vond ik dit jaar (zoals verwacht/gevreesd) tegenvallen.

NL vs BE is verder natuurlijk gewoon onzin.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 23 November 2004 09:51 (twenty-one years ago)

Wij hebben Persil.
Wij waren wel op het EK.
Wij hadden vier gouden medailles op de Olympische Spelen.
Wij hadden wel iemand in de ruimte.
Wij hadden wel echt met terrorisme te maken.
Wij hebben wel troepen in Irak.
Wij hebben wel een belangrijk eurocommisariaat.

Puh. :)

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 23 November 2004 09:59 (twenty-one years ago)

Hey maar Belgie eindigde boven ons op het junior songfestival.

Ludo (Ludo), Tuesday, 23 November 2004 10:00 (twenty-one years ago)

>> Wij hebben wel troepen in Irak.

trots op zijn...

daarkbee (daarkbee), Tuesday, 23 November 2004 11:46 (twenty-one years ago)

sorry hoor, maar de Belgen zijn nog steeds favouriet hoor.

d'n fons, Tuesday, 23 November 2004 14:51 (twenty-one years ago)

Denemarken heeft ook nog the Raveonettes.
Noorwegen the Kings of Convenience.
Zweden the hives natuurlijk.

Nederland heeft altijd van die nep-bands. Van die provinciale versies van buitenlandse voorbeelden. Neem nou Gem. Die teksten en zang zijn echt tenenkrommend. Ik begrijp echt niet dat ze er hier mee wegkomen. (Zita Swoon vind ik trouwens ook niks)

monopoli, Tuesday, 23 November 2004 16:45 (twenty-one years ago)

Monopoli, misschien moet je eens verder kijken dan de Ketelstraat en het Algemeen Fonds. Er wordt genoeg gezwoegd en gezweet in oefenruimtes en daar komt een hoop moois uit. Dat bands over de grens minder snel aan de bak komen is een tweede, maar om te zeggen dat Nederland louter shitbands kent is veel te makkelijk.

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 24 November 2004 07:36 (twenty-one years ago)

Monopoli heeft wel een beetje gelijk, vind ik. Gem staat tot Strokes als Georgie Davis tot Stevie Wonder. Junkie XL - Fatboy Slim ook trouwens. En bij Kane en Anouk hoor je de producers denken: die sound die een paar jaar geleden in was in de States, die gaan we eens namaken. En dat dat dan niet helemaal lukt. Aan de andere kant: zolang we New Cool Collective en de Gerard Kleijn Groep hebben hoort u mij niet klagen over de Nederlandse muziekwereld.

central scrutinizer (central), Wednesday, 24 November 2004 09:24 (twenty-one years ago)

Geloof maar dat Denemarken, Noorwegen en Zweden ook hun nep-bands hebben hoor....

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 24 November 2004 11:44 (twenty-one years ago)

Geloof maar dat Denemarken, Noorwegen en Zweden ook hun nep-bands hebben hoor....

Dimmu Borgir bijvoorbeeld. Die zijn zo niet necro.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 24 November 2004 11:53 (twenty-one years ago)

Voor mij het beste dat dit jaar uit België is gekomen: the Go Find en Styrofoam. Voor de rest blijkt steeds meer voor mij dat Rudy Trouvé's invloed op dEUS niet te onderschatten was. De meeste van zijn projecten hebben net dat prikkelende wat ik al jaren bij dEUS mis. Nederland had dit jaar natuurlijk Voicst, Solex, Pfaff, At the close of every day en nog veel andere dingen. Denk vooral dat Nederland eens wat minder negatief naar zijn eigen popscene moet kijken; er borrelt volgens heel erg veel, alleen wordt er minder aandacht aan besteed als in Vlaanderen/België. Ik merk dat de drive die er vanuit Vlaanderen is om hun eigen talenten te steuen vaak groter is dan in Nederland, en dat ze er ook trots op zijn. Dat mis ik vaak in Nederland.

Stephan van Peursem (Stephan), Wednesday, 24 November 2004 12:05 (twenty-one years ago)

Nederland heeft Foreign Exchange, verantwoordelijk voor een van de beste hiphopalbums van dit jaar. Dan is de rest van geen tel meer ;)

Esco (Esco), Wednesday, 24 November 2004 18:51 (twenty-one years ago)

Hoor ik hier ergens Blues Brother Castro in de Nederlandse opstelling? Voor Belgie is er Austin Lace en er komt nog een nieuwe aan van The Love Subsititutes met Rudy Trouve, Craig Ward en Mauro. U bent gewaarschuwd.

Ew. (Ewie), Wednesday, 24 November 2004 21:54 (twenty-one years ago)

Even een vraag van Nederlandse zijde: doet 35007 eigenlijk nog iets?

Eelco (Eelco), Thursday, 25 November 2004 12:53 (twenty-one years ago)

en er komt nog een nieuwe aan van The Love Subsititutes met Rudy Trouve, Craig Ward en Mauro

jemig.... kunnen ze die belgische bands op en rondom dEUS niet beter allemaal gaan samenvoegen in een grote bigband of zo ?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 25 November 2004 12:57 (twenty-one years ago)

De dEUS- bigband, klinkt goed.

Ew. (Ewie), Thursday, 25 November 2004 21:32 (twenty-one years ago)

Even een vraag van Nederlandse zijde: doet 35007 eigenlijk nog iets?

Al tijden bedenkelijk stil, maar de geestverwanten van Astrosoniq sloegen keihard toe met Made in Oss

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 25 November 2004 22:56 (twenty-one years ago)

Voor mij het beste dat dit jaar uit België is gekomen: the Go Find en Styrofoam
Ik vind The Go Find alweer een nep-Styrofoam.

Vorige jaar uit NL nog Dress, Solbakken, zea, Seesaw,... dit jaar wat magertjes
Vorig jaar uit België nog een echt goede Styrofoam, dit jaar een iets mindere, maar gecompenseerd door een prachtige release van Half Asleep (wie zegt u? www.half-asleep.tk)

Maar het is tulpen met bier vergelijken!

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 26 November 2004 09:48 (twenty-one years ago)

35007 zitten op dit moment in de studio en brengen volgend jaar een nieuw album uit op stickman.

bas (bas), Friday, 26 November 2004 09:59 (twenty-one years ago)

ik dank u hartelijk!

Eelco (Eelco), Friday, 26 November 2004 13:56 (twenty-one years ago)

Gisteren nog een keer Zita Swoon gaan kijken in Tivoli. De liefde was doodgebloeid na 'Life = A Sexy Sanctuary', maar 'A Song About A Girls' maakte toch weer nieuwsgierig naar Carlens' band anno 2004. Maar helaas: papa Carlens heeft zijn rokje weer uitgetrokken (wat op zich goed nieuws is), en stond op zijn pantoffels uiterst gezapig (lees: ingekakt) te spelen. Zita Swoon brengt tegenwoordig 'gezellige' (brrr) ipv beklijvende muziek, inclusief achtergrondzangeresjes. Meteen wel een goed verjaardagscadeau voor mijn moeder (54) gevonden: 2 tickets voor Zita Swoon (liefst in een stadsschouwburg in de buurt).

Tja en over Soulwax' live prestaties van tegenwoordig wil ik het liever niet hebben. Door vooral hard te spelen proberen ze hun huidige zwakheden te maskeren (oa Stephen's stembanden) en gek genoeg komen ze er nog bij vele mensen mee weg ook!

dEUS op Lowlands was een groep die op sterven na dood was. Gelukkig werden enkele vitale onderdelen vervangen door superheld Mauro Pawlowski en Arno-bassist Alan Gevaert. Met resultaat: de dEUS die we zagen in Mezz, Breda was in topvorm! Dit gaat de beste dEUS-line up ever worden...

Valt dit onder 'Rockism' als je een band anno 2004 niet meer kan waarderen zoals je dat deed in pakweg 1996? Of ligt het eerder aan de band in kwestie die de schijn hoog probeert te houden dat ze nog steeds even vernieuwend en goed bezig zijn? Ben ik met 27 al een oude lul of is het publiek minder kritisch geworden?

Kevin moens (keith M), Friday, 26 November 2004 14:39 (twenty-one years ago)

Probeer eens een nieuw belgisch bandje zou ik zeggen.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 26 November 2004 15:07 (twenty-one years ago)

oh ja: Monsoon bleef toch niet onopgemerkt getuige de recensie van Willem Jongeneelen in de Oor.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 26 November 2004 15:09 (twenty-one years ago)

Ik denk dat De Portables (Girls Beware!) in mijn jaarlijstje (top-10) belandt.

marieke (marieke), Friday, 26 November 2004 15:24 (twenty-one years ago)

Da's inderdaad een heel plezant cdtje :-)

willem (willem), Friday, 26 November 2004 15:29 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.