Tom Waits voor beginners

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Tot mijn schande heb ik nog nooit een heel album van Tom Waits beluisterd. Met welke kan ik het beste beginnen?

Ionica (Ionica), Thursday, 22 September 2005 09:58 (twenty years ago)

Swordfishtrombones, Raindogs of Frank's Wild Years (in volgorde van belangrijkheid, waarbij ik aanteken dat ik achteraan begonnen ben en da's ook goed gekomen).

Martijn Busink (twIXta), Thursday, 22 September 2005 10:01 (twenty years ago)

Mij te canon volgens de Oor-encyclopedie (sorry Martijn ;). Je gaat gewoon voor Bone Machine. Is dat je een beetje te schots ende scheef, geeft niet overkomt de beste...dan heb je ook nog de pre-potten & pannen piano-man romanticus Waits en dan doe je de live Nighthawks At The Diner, een heerlijk gezellig en uitermate grappige avondje Waits, met eh mooie liedjes en shit.

Omar (Omar), Thursday, 22 September 2005 10:18 (twenty years ago)

Ik ken de Oor-ansiklopie nie. :)

Piano-man Waits heeft me nooit kunnen bekoren, dus daar wijk ik vast dan wel weer af van de canon.

Martijn Busink (twIXta), Thursday, 22 September 2005 10:21 (twenty years ago)

Raindogs en Frank's Wild Years zijn mijn favorieten. De meer "experimentelere" Bone Machine gaat mij iets te schots en scheef, zoals Omar zegt. Voor een romantisch avondje met kaarslicht en dergelijke is Blue Valentine een fijne achtergrondplaat

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Thursday, 22 September 2005 10:42 (twenty years ago)

Met welke kan ik het beste beginnen?

De goedkope en uitstekend samengestelde verzamelaar The Island Years. Mis je Waits de pianoman, maar daar is toch geen zak aan, en zijn laatste paar platen op Anti, maar dat zijn grotendeels minder kopieën van zijn Island werk.

Voorhangscheurer M. (wmterhaar), Thursday, 22 September 2005 10:45 (twenty years ago)

Waits is enkel interessant als piano man. Begin gewoon bij het begin: Closing Time. Een heerlijke plaat.

Ludo (Ludo), Thursday, 22 September 2005 10:50 (twenty years ago)

Ik ken de Oor-ansiklopie nie. :)

Je hoeft je niet te verontschuldigen. :)

Omar (Omar), Thursday, 22 September 2005 10:51 (twenty years ago)

Jullie maken het me lekker makkelijk:

Mis je Waits de pianoman, maar daar is toch geen zak aan...

en

Waits is enkel interessant als piano man. Begin gewoon bij het begin: Closing Time.

Ik hou wel van pianomannen, dus ik zal maar beginnen met dat werk. Kan ik altijd nog overstappen naar het schotsigere.

Ionica (Ionica), Thursday, 22 September 2005 11:06 (twenty years ago)

Vergeet ook de soundtrack van de film One From The Heart niet, waarin Tom grofkorrelig duetteert met de, eh, kristallen Crystal Gayle. Hartverpulverend mooi. Film links laten liggen, dat wel.

Guuz H (Guuz H), Thursday, 22 September 2005 11:19 (twenty years ago)

Het mooie is dat zowel zijn pianoman-periode als zijn potten-en-pannen-periode zijn samengevat op verzamelaars, beiden vernoemd naar zijn toenmalige platenlabel.

The Asylum Years voor al uw (dronkemans)romantiek en The Island Years voor al uw ketelmuziek. Lijken me uitstekende beginpunten, al naar gelang welke je bevalt (of beiden natuurlijk) kun je altijd nog aan de albums beginnen.

Michiel (Migchiell), Thursday, 22 September 2005 11:24 (twenty years ago)

Uiteraard heb ik ze allemaal, maar ik denk dat als je er in wilt rollen om het zo maar te zeggen moet beginnen met Closing Time, gevolgd door de soundtrack die Guuz noemt en dan meteen het nieuwere werk op Alice (dit kan ook in de omgekeerde volgorde). Als dit bevalt weet je dat je klaar bent voor de rest ;-)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Thursday, 22 September 2005 11:36 (twenty years ago)

Sluit me aan bij de vorige spreker, met als aanmerking dat je in plaats van Asylum Years beter die andere verzamelaar Used Songs kunt nemen. Meer Tom voor hetzelfde geld namelijk.

Rick Buur (rick buur), Thursday, 22 September 2005 11:39 (twenty years ago)

Van Waits moet je geen verzamelaars kopen. Closing Time, Heart of Saturday Night en Nighthawks at the Diner, dat zijn favoriete albums. Bone Machine en The Black Rider draai ik meestal op een feestje, als ik de laatste dronken gasten weg wil hebben.

Maurice (Maurice), Thursday, 22 September 2005 12:35 (twenty years ago)

Mijn tip voor dat soort situaties: Venetian Snares :)

Hiram (hiram), Thursday, 22 September 2005 12:41 (twenty years ago)

...om het Ionica nog moeilijker te maken :-)

Black Rider is mijn favoriet. Met pianoman Waits (behoorlijk bezopen, dat wel), potten-en-panneman Waits, een schots en scheef Duits hoempa-orkest, een heerlijk zwalkende Russische instrumental en een gastrolletje voor William Burroughs.

John Prop' (john p), Thursday, 22 September 2005 12:48 (twenty years ago)


Mijn tip voor dat soort situaties: Venetian Snares :)

Merzbow..

Jon V (Jon V), Thursday, 22 September 2005 15:39 (twenty years ago)

Closing Time is erg mooi. Ik werd als 17-jarige ontmaagd (zo voelde het toch wel een beetje...) in een winkel, zoekend naar zomaar iets terwijl, zo bleek later, Heartattack and Vine door de speakers knalde. Heerlijk kippenvel.
Vind terugkijkend ook dat 't een mooie combinatie van piano-Tom en schotserige Tom is.

willem (willem), Thursday, 22 September 2005 16:27 (twenty years ago)

Ik zou in elk geval niet beginnen met Bone Machine. Grote kans dat je dan afhaakt voordat hij je heeft kunnen overtuigen. Ook door anderen getipte Closing Time lijkt me een hele toegankelijke instapper. Zelf ben ik begonnen met het rustige nieuwere werk (Blood Money, Alice). Popencyclopedie of niet, Swordfishtrombones vind ik zelf een van de mooiste albums. Iets lager liedjesgehalte maar nog erg melodieus in vergelijking met Bone Machine, wat best eens het minst toegankelijke in het ouevre zou kunnen zijn.

Hielke (Hielke), Thursday, 22 September 2005 16:32 (twenty years ago)

ik heb ze vrijwel allemaal, maar bone machine, swordfishtrombones, raindogs en black rider zijn mijn favoriete (bij die laatste duurde het even voor het kwartje viel). Ik ben vanaf Mule Variations afgehaakt. t nieuwe werk raakt me nog slecht sporadisch. De oude platen zijn allemaal goed, maar niet inwisselbaar.

Als je een best of compi wil, dan mag je het laten horen.

andre schaminee (andre), Thursday, 22 September 2005 18:29 (twenty years ago)

@Andre: Dankje voor het aanbod, maar Camiel bood net aan om hetzelfde te doen (die woont bij me om de hoek), dus dat is makkelijker. Als zijn compilatie niet bevalt zal ik je mailen...

Ik luister inmiddels naar Closing Time en ben daar wel content mee als inkomer!

Ionica (Ionica), Thursday, 22 September 2005 18:43 (twenty years ago)

Dat valt trouwens niet mee... compileren is schrappen, schreef Goethe al.

heeft iemand overigens de cover van 'Please call me baby' door de indigo girls? Gewoon, benieuwd...

Camiel (Camiel), Thursday, 22 September 2005 20:27 (twenty years ago)

Zo. Nu weet ik al dat iedereen hier wel een mening heeft over Tom Waits. En over de nummers die ontbreken maar er echt op hadden gemoeten wil ik zeggen, dat zijn nummers die ik niet ken. Die kunnen dus ook nooit goed zijn, anders had ik ze wel gekend ;)

New coat of paint The Heart of Saturday Night 3:22
Shiver Me Timbers The Heart of Saturday Night 4:26
Please Call Me Baby The Heart of Saturday Night 4:25
Martha closing time 4:28
Tom Traubert's blues small change 6:38

< Een blokje oude piano Waits, Asylum years. Die laatste is 'waltzing mathilda'. Behalve Martha heb ik Closing time gemeden omdat je die al hebt. De live versie van please call(...) van 'Dime store novels' vind ik ook briljant>

Singapore Rain Dogs 2:45
clap hands Rain Dogs 3:48
Cemetery Polka Rain Dogs 1:46
Time Strange Little Girls 5:21
Town With No Cheer Swordfishtrombones 4:28
Frank's Wild Years Swordfishtrombones 1:53
rain dogs Rain Dogs 2:57

Broken Bicycles One From The Heart 2:52
Chocolate Jesus Mule Variations 3:55
Alice Alice 4:28

No One Knows I'm Gone Alice 1:42
The Piano Has Been Drinking Small change 3:36
I'm Still Here Alice 1:49
Lullaby Blood Money 2:09
En ja, een bonustrack!

De dronken Waits, en de inslaapval Waits. Mijn favoriete Waits.

Ik zal hem morgen aan Sanne of Harry meegeven.

Camiel (Camiel), Thursday, 22 September 2005 21:22 (twenty years ago)

dat iedereen hier wel een mening heeft over Tom Waits

Ik heb geen mening over Tom Waits :)

Hiram (hiram), Thursday, 22 September 2005 21:26 (twenty years ago)

tweede poging, accepteert deze layout tabellen?

Zo. Nu weet ik al dat iedereen hier wel een mening heeft over Tom Waits. En over de nummers die ontbreken maar er echt op hadden gemoeten wil ik zeggen, dat zijn nummers die ik niet ken. Die kunnen dus ook nooit goed zijn, anders had ik ze wel gekend ;)


 





New coat of paint
The Heart of Saturday Night
03:22


Shiver Me Timbers
The Heart of Saturday Night
04:26


Please Call Me Baby
The Heart of Saturday Night
04:25


Martha
closing time
04:28


Waltzing Matilda
Small change
06:38


Singapore
Rain Dogs
02:45


clap hands
Rain Dogs
03:48


Cemetery Polka
Rain Dogs
01:46


Time
Strange Little Girls
05:21


Town With No Cheer
Swordfishtrombones
04:28


Frank's Wild Years
Swordfishtrombones
01:53


rain dogs
Rain Dogs
02:57


Broken Bicycles
One From The Heart
02:52


Chocolate Jesus
Mule Variations
03:55


Alice
Alice
04:28


No One Knows I'm Gone
Alice
01:42


The Piano Has Been Drinking
Snall Change
03:36


I'm Still Here
Alice
01:49


Lullaby
Blood Money
02:09


Bonustrack








1-5
Een blokje oude piano Waits, Asylum years. Die laatste is 'waltzing mathilda'. Behalve Martha heb ik Closing time gemeden omdat je die al hebt. De live versie van please call(...) van 'Dime store novels' vind ik ook briljant


6-12
Een blokje island years. Time is een cover van Tori Amos, omdat ik vind dat Tom Waits niet alleen goed is vanwege zijn karakteristieke stemgeluid. Swordfishtrombones (titelnummer) valt af tegen Clap hands, beiden xylofoonnummers, maar de gitaarsolo van Clap Hands is heel erg goed. Frank's wild years staat erop omdat ik wat Beat Poetry wilde, en dit kort duurde (korter dan diamond on my windshield). De Beat Poet Waits is mijn minst favoriete.


13-15
Nog Latere Waits, niet anders dan de oude, wel goede nummers. Vaak samen geschreven met zijn vrouw Kathleen Brennan. De Alice is alice in wonderland. Van Chocolate Jesus heb ik een letterman optreden dat ik je een keer zal laten zien.


16-19
De dronken Waits, en de inslaapval Waits. Mijn favoriete Waits.

Ik zal hem morgen aan Sanne of Harry meegeven.

Camiel (Camiel), Thursday, 22 September 2005 21:41 (twenty years ago)

En over de nummers die ontbreken maar er echt op hadden gemoeten wil ik zeggen, dat zijn nummers die ik niet ken. Die kunnen dus ook nooit goed zijn, anders had ik ze wel gekend ;)

'16 Shells from a Thirty-Ought Six', 'Way Down in the Hole' en 'Jesus Gonna Be Here' hadden wat mij betreft niet mogen ontbreken.

Voorhangscheurer M. (wmterhaar), Friday, 23 September 2005 05:01 (twenty years ago)

En vergeet dat prachtige Poor Edward niet: did you hear the news about edwa-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-rd (brommende aanhoudende a)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Friday, 23 September 2005 05:07 (twenty years ago)

Amen JW. Dat is een ruggengraatrammelende tranentrekker. Mag niet ontbreken.

dre (andreas), Friday, 23 September 2005 05:47 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.