Hoe richt je een platenmaatschappij/distributie op?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Het zal tuh eenvoudig zijn voor woorden maar 'Hoe richt je een platenmaatschappij/distributie op?'
Je kent allemaal wel bands die je graag vaker ziet of waar je meer bij betrokken wilt worden. Ik zou voor mijn favoriet 'Beezewax' uit Noorwegen
graag distributie willen doen en voor nog wat anderen platen willen uitgeven. De vraag is dus hoe je daar mee begint en hoe het dan verder gaat.
Graag hier jullie tips of discussie over.
Ik bedoel: is het ook niet gewoon genoeg om de platen te kopen en te luisteren?
Groeten, Sebastiaan

sebastiaan van den corput, Tuesday, 29 October 2002 09:40 (twenty-three years ago)

Geen ervaringsdeskundige, maar eh... ik denk niet dat er een hoe is. Je moet het gewoon doen. Haal een stapel van Beezewaxplaten hier naartoe. Stuur exemplaren naar de popbladen waarvan jij denkt dat het zin heeft. Voor platenwinkels is het van belang dat ze een ingekochte plaat kwijt kunnen. Ga langs en overtuig ze van de kwaliteiten van de platen. Als ze denken het te kunnen verkopen, dan kopen ze heus wel in. In het ergste geval willen ze niet, nou, kun je ze altijd nog gewoon achterlaten en later afrekenen. Website met mp3tjes neerzetten. Voor details over belastingtechnische eisen, voordelen, etc. -> laat je informeren bij de Kamer van Koophandel. Zoiets?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 29 October 2002 09:55 (twenty-three years ago)

Een sympathiek plan, het opzetten van je eigen distributie. Ik heb zelf ook weleens met dat idee gespeeld. Er zijn echter een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
  • Het feit dat jij iets heel goed vind, houdt dat ook in dat anderen dat goed zullen vinden? (uit ervaring weet ik dat het antwoord - i.i.g. als je voor ik mij leest - helaas ontkennend is)
  • Denk je dat winkels platen van een hen onbekende band via een hun onbekende distributeur gaan inkopen?
  • Veel winkels (en ook veel kleinere!) kopen slechts in via bepaalde distributeurs. Daar val je niet zo snel onder.
  • Zou je doel (mensen enthousiast maken voor Beezewax) niet beter bereikt worden als je begint met ergens (hier) wat mp3's te linken, aan te geven hoe hun platen wél te verkrijgen zijn, etc?
  • Ben je bereid om straks en met een stapel onverkochte Beezewaxplaten te zitten (en dus een financiële strop) én met een grote frustratie/teleurstelling omdat de Nederlandse muziekliefhebber niet wil luisteren?

    Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 29 October 2002 12:05 (twenty-three years ago)

  • Daar hebben we dan het NPI voor. Diehebben folders en boeken. Zoals De Muzikantengids van Jan van der Plas.
    Dit ruim driehonderd pagina's tellende boek is onlangs in een geheel herziene uitgave verschenen en bevat onmisbare informatie voor popmuzikanten over onder andere platencontracten, muziekuitgevers, auteursrechten, boekingscontracten, managers, promotie, internet, subsidies en belastingen.
    Je kunt De Muzikantengids bestellen door € 24,90 over te maken op giro 838.124 of bank 49.28.57.652 t.n.v. Nationaal Pop Instituut te Amsterdam o.v.v. M1.


    Volgens mij hebben ze ook folders over cd opnemen en distributie in eigen beheer. www.npi.nl

    marieke (marieke), Tuesday, 29 October 2002 19:47 (twenty-three years ago)

    mijn quote aanduidingen zijn verdwenen, maar een deel is een quote van de NPI-site

    marieke (marieke), Tuesday, 29 October 2002 19:48 (twenty-three years ago)


    Ga in Amsterdam wonen.
    Ga vaak naar concerten en lul met mensen (journalisten en muzikanten en label-lui) en geef ze bier.
    Zoek een partner in crime of stop met baan/studie.
    koop een telefoon en een faxapparaat.
    zet je 'ding' op een website.
    koop veel postzegels en enveloppen en een weegschaal en een abbonement bij het postkantoor.
    check je email 48 x per dag.
    haal de band naar Nederland.
    regel optrendens, schrijf een press-sheet, stuur promo's rond, regel interviews voor ze, verkoop die platen bij de optredens.

    over twee jaar vraag je maar 'hoe verder'.

    melle, Tuesday, 29 October 2002 20:21 (twenty-three years ago)

    haal de band naar Nederland.
    regel optrendens (...), regel interviews voor ze

    Da's niet zo heel makkelijk, hoor.

    marieke (marieke), Tuesday, 29 October 2002 22:11 (twenty-three years ago)


    I never promissed you...
    Optreden kan wel; voor weinig centen
    die bands zullen zelf moeten bijleggen
    en houden aan de optredens weinig over
    maar dat zijn buitenlandse bands wel gewend.
    Interviews, tsja, okay; plaats eerst advertenties in de bewuste bladen, dan gaat het interviews regelen wel wat makkelijker. Of laat een nummer op een bij het blad gevoegde cd zetten (kost ook iets).

    melle, Tuesday, 29 October 2002 23:22 (twenty-three years ago)

    five months pass...
    ik wil genoeg informatie over een platenmaatschappij oprichten

    joseph lawani, Monday, 14 April 2003 16:47 (twenty-three years ago)

    [i]ik wil genoeg informatie over een platenmaatschappij oprichten[/i]
    maar ja...wat is "genoeg" hè?

    Maarten (sivle79), Tuesday, 15 April 2003 06:31 (twenty-three years ago)

    Bij ons broederforum op Musicfrom.nl is dit topic ook al eens ter sprake gekomen. Volg deze link en misschien word je er dan wat wijzer van...

    Marty, Tuesday, 15 April 2003 09:12 (twenty-three years ago)


    You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.