Wie wint de Popprijs?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Brainpower, Tiesto of Krezip?

sander, Wednesday, 18 December 2002 11:27 (twenty-three years ago)

Tiesto.

theo (theo), Wednesday, 18 December 2002 11:49 (twenty-three years ago)

Ja, dat denk ik ook. Maar Brain gun ik het meer.

femke (femke), Wednesday, 18 December 2002 11:52 (twenty-three years ago)

Lijkt me overduidelijk Tiesto. Ik hoop op Spinvis, maar dat is niet echt realistisch.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 18 December 2002 12:19 (twenty-three years ago)

Maar Brain gun ik het meer.

Eens. Maar ja, heb je eindelijk dan toch een Nederlandse act die internationaal een doorslaand succes is, dan is de keus snel gemaakt. Bummer...

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 18 December 2002 12:38 (twenty-three years ago)

Tiësto is een populaire plaatjesdraaier, maar win je daarmee de Popprijs? Want ik mag hopen dat het niet voor zijn In My Memory-cd is. Ik denk dat Brainpower wint.

JoB (JoB), Wednesday, 18 December 2002 12:40 (twenty-three years ago)

Tiësto is een populaire plaatjesdraaier, maar win je daarmee de Popprijs?
ik vrees dat je daarmee de popprijs wint ja.

theo (theo), Wednesday, 18 December 2002 12:41 (twenty-three years ago)

En within Temptation dan?

Joey Ruchtie, Wednesday, 18 December 2002 12:48 (twenty-three years ago)

within Temptation
dat zou een betere winnaar zijn dan de genoemde drie.

theo (theo), Wednesday, 18 December 2002 12:58 (twenty-three years ago)

Arling en Cameron wonnen die prijs toch ook? Dan kan Spinvis best.
Ik gok op Spinvis. :)

Ludo (Ludo), Wednesday, 18 December 2002 13:44 (twenty-three years ago)

Tiësto is een populaire plaatjesdraaier, maar win je daarmee de Popprijs?

Als hij niet die hit had in Amerika [of die slot in Moby's Area:51-tour] dan had ik er ook niet in geloofd. Ik denk dat het bij de Popprijs voor een groot deel gaat om exposure en 'internationaal potentieel', en hoe je het draait of keert: Thijs uit Breda heeft beide. En sinds 2 Unlimited heeft geen enkele winnaar dat met een strak gezicht kunnen claimen.

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 18 December 2002 14:29 (twenty-three years ago)

Ik gok op Spinvis. :)

In een rechtvaardige wereld zou hij een goede kans maken. In deze wereld zou ik hem zo'n bierdouche niet willen zien krijgen.

Ariën Rasmijn (Ariën), Wednesday, 18 December 2002 14:34 (twenty-three years ago)

"Kettel"..........heerlijk plaid-achtige klanken subliem, verfijnd, subtiel......uggggggg

maar niet realistisch voor dit forum...


tiesto........braak braak....

spinvis moet dan de winnaar worden :)

jérôme (jérôme), Wednesday, 18 December 2002 15:53 (twenty-three years ago)

I-F? Ook een heel erg grote naam in zowel Europa als Amerika in het genre.
Maar goed, dat gold ook voor Gorefest en geldt nog voor Clan Of Xymox, dus het zal wel niet.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 18 December 2002 18:01 (twenty-three years ago)

bovendien is die I-F een beetje te vreemd + ook niet zo bekend bij het meer algemene grote publiek. Spinvis meer dan hij in elk geval.

Ludo (Ludo), Wednesday, 18 December 2002 18:35 (twenty-three years ago)

Ik denk Spinvis. En ik hoop Damer. Maar dat is hopen tegen beter weten in.

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 18 December 2002 18:57 (twenty-three years ago)

ook niet zo bekend bij het meer algemene grote publiek.

Dat bedoelde ik ook met mijn opmerkingen over Gorefest et al. Genre artiesten lijken te worden uitgesloten. Alhoewel Arling & Cameron nou ook weer niet een hitfabriek zijn.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 18 December 2002 19:01 (twenty-three years ago)

I-f zou wel een fantastische Arling & Cameron achtige verrassing zijn ;)

sander (JoB), Wednesday, 18 December 2002 20:11 (twenty-three years ago)

Tiësto is een populaire plaatjesdraaier, maar win je daarmee de Popprijs?
Als hij niet die hit had in Amerika [of die slot in Moby's Area:51-tour] dan had ik er ook niet in geloofd. Ik denk dat het bij de Popprijs voor een groot deel gaat om exposure en 'internationaal potentieel', en hoe je het draait of keert: Thijs uit Breda heeft beide. En sinds 2 Unlimited heeft geen enkele winnaar dat met een strak gezicht kunnen claimen.

Ariën Rasmijn

daar ben ik het helemaal mee eens, Tijs (zonder H, whatever) heeft Nederland weer op de kaart gezet en zelfs de states zijn helemaal weg van hem...
Hij heeft er ten slotte ook meer dan 15 zich de pleuris gewerkt...
Tja, wat wil je dan, ik zou het wel terecht vinden (niet dat ik zo'n fan van zijn muziek ben.... helemaal niet eigenlijk)

Da Huge, Thursday, 19 December 2002 11:18 (twenty-three years ago)

Toch voel ik mij, ten overovervloede, genoodzaakt aan mijn betoog toe te voegen:


FUCK TIESTO

Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 19 December 2002 20:19 (twenty-three years ago)

Amen Arïen

femke (femke), Thursday, 19 December 2002 22:11 (twenty-three years ago)

Brainpower, Tiesto of Krezip?

Commerciële hiphopmuzak, een saaie platendraaier of tenenkrommende Playmobilpop.
Gelukkig valt er weer veel te kiezen dit jaar : ).

W.S. (W.S.), Friday, 20 December 2002 00:26 (twenty-three years ago)

sorry Arien, liever tiesto dan brainpower. slappe polderrap die het niet eens verdient om bejubeld te worden door Samsonic.

theo (theo), Friday, 20 December 2002 08:47 (twenty-three years ago)

slappe polderrap die het niet eens verdient om bejubeld te worden door Samsonic

Er zijn weliswaar betere, zoals Extince om maar meteen de beste te noemen, maar ik zou hem zeker niet slap noemen [hoezo?]. Het is ook makkelijk om iemand zonder argumenten met een klinkende zin om te leggen, dus bij deze: graag een uiteenzetting waarom 1) Brainpower slappe polderrap (?) maakt en 2) wat er zo goed is aan Tiesto. Of ben ik notabene de enige hier die met een onderbouwd pleidooi voor de man heeft kunnen aanzetten?! ;-)


[**DISCLAIMER: straks hebben we het allemaal mis en gaat Kane met de prijs, let maar op;-)]

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 20 December 2002 11:21 (twenty-three years ago)

kunnen we die eindeloze stoet tenenkrommende trance-covers van jaren '80 monsters die het afgelopen jaar aan ons voorbij is getrokken niet een beetje aan dj tiesto toe schrijven? ach, toe nou... dat is reden genoeg om hem *niet* de popprijs te gunnen.

het gaat per slot van rekening om de band of artiest die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse muziek. whatever dat dan ook mag inhouden. persoonlijk denk ik dat we hem dit jaar het beste kunnen geven aan Brainpower omdat hij - alhoewel een flink deel van het zware werk al gedaan was door Extince - voor eens en voor altijd de Nederlands(talig)e hiphop heeft ontdaan van de spruitjeslucht die uitging/gaat van de Osdorp Posse en consorten....

overigens vind ik dat de Golden Earring deze prijs ooit nog een keertje moet winnen. toegegeven, het afgelopen jaar hebben ze weinig gedaan maar het blijft de ultieme Nederlandse rockband....

jg, Friday, 20 December 2002 11:24 (twenty-three years ago)

Theo in de 'Tiesto hot or not'-thread:

tiesto vertegenwoordigt de commerciele kant van het trancegenre. trance is eigenlijk al de meest commercieel klinkende kant van dance. daarbij ook de platst klinkende. alhoewel ik niets tegen trance heb, doet de muziek van Tiesto mij helemaal niets. het is me te plat, te gemakkelijk, te inhoudsloos, te spanningsloos. in tegenstelling tot vakbroeders als Ferry Corsten of Armin van Buuren speelt tiesto altijd op save, zoekt hij nooit het experiment of kruisbestuift hij zijn muziek nooit met andere gernes. de laatste single van Ferry Corsten, het fenomenale Punk, heeft alles wat Tiesto niet heeft. wat mij betreft dus: Tiesto: not!

Maar hem toch liever dan Braintje?!

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 20 December 2002 11:30 (twenty-three years ago)

overigens vind ik dat de Golden Earring deze prijs ooit nog een keertje moet winnen.

Hearhear! Als Nederland ooit een bijdrage van enig gewicht heeft gemaakt aan de popmuziek dan is het Radar Love wel.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 20 December 2002 11:34 (twenty-three years ago)

De Golden Earring heeft gewoon pech dat de prijs nog niet bestond in 1982, laat staan 1973. Hun tijd is voorbij. Jammer dan.

JoB (JoB), Friday, 20 December 2002 12:08 (twenty-three years ago)

Inderdaad, er is ook geen gerechtigheid ;-)
Maar geef toe: het zou leuk zijn om die oude snoeperds de prijs zien ontvangen. Comedy gold.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 20 December 2002 14:16 (twenty-three years ago)

graag een uiteenzetting waarom 1) Brainpower slappe polderrap is

Nigga, please. Ik ben absoluut geen hiphopfan, maar ik weet wel dat goede hiphop meer om het lijf heeft dan een lekkere dansplaat of chillen in een bubbelbad. En je net als ik op 10 minuten van het Mercatorplein woont, dan weet je dat die andere plaat (drie keer raden welke) oneindig veel meer los heeft gemaakt dan een radiovriendelijk popdeuntje van een goedbedoelende wittebroodrapper. Het uitdelen van prijzen is überhaupt een naar bijverschijnsel van een verwende, gesubsidieerde popcultuur, maar het zou een gotspe zijn wanneer Brainpower dit jaar met zo'n prijs aan de haal zou gaan. Peace.

W.S. (W.S.), Friday, 20 December 2002 14:57 (twenty-three years ago)

Het probleem met prijzen is dat je begint met wie die verdient en eindigt met wie die nog niet gekregen heeft.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 20 December 2002 16:10 (twenty-three years ago)

Ik ben absoluut geen hiphopfan

Daar begint het al...

ik weet wel dat goede hiphop meer om het lijf heeft dan een lekkere dansplaat of chillen in een bubbelbad

Dat hangt er maar helemaal van af. Hiphop kan óók gewoon een lekkere dansplaat zijn. Hiphop kan een heleboel zijn en Brainpower beslaat tekstueel een behoorlijk groot terrein. Waaronder lekkere dansplaatjes.

als je net als ik op 10 minuten van het Mercatorplein woont, dan weet je dat die andere plaat (drie keer raden welke) oneindig veel meer los heeft gemaakt

Ik was er bij toen de "Spookrijdersrel" los brak (en ik weet dus dat het helemaal niets met het optreden van de Spookrijders te maken had), maar één Klokkenluiders maakt natuurlijk nog geen Popprijs. Ik ben het met Ariën eens dat Extince boven het hele veld uitsteekt in Nederland, maar de Prins heeft zich dit jaar niet laten zien. In tegenstelling tot...

een goedbedoelende wittebroodrapper

Wat wil je hier nou weer mee zeggen?

JoB (JoB), Friday, 20 December 2002 16:26 (twenty-three years ago)


Dat hangt er maar helemaal van af. Hiphop kan óók gewoon een lekkere dansplaat zijn. Hiphop kan een heleboel zijn en Brainpower beslaat tekstueel een behoorlijk groot terrein. Waaronder lekkere dansplaatjes.

Och ja, maar je kunt tegenwoordig de gracht wel dempen met lekkere dansplaatjes of nummers die als zodanig bedoeld zijn. Amerikaanse hiphop heeft ook een evolutie doorgemaakt van de Sugarhill Gang tot Public Enemy, dus ik snap niet waarom je nu al de loftrompet zou moeten steken over een blanke rapper die krampachtig een zwarte stijl probeert aan te meten.

Ik was er bij toen de "Spookrijdersrel" los brak (en ik weet dus dat het helemaal niets met het optreden van de Spookrijders te maken had), maar één Klokkenluiders maakt natuurlijk nog geen Popprijs.

Ehm, ik had het absoluut niet over dat flauwe Klokkenluiders, want het ging over dit jaar. Je mag nog twee keer raden. Een kleine hint, het was een nummer dat meer zegt over wonen in Amsterdam West dan twintig lekkere dansplaatjes bij elkaar.

W.S. (W.S.), Friday, 20 December 2002 16:46 (twenty-three years ago)

een blanke rapper die krampachtig een zwarte stijl probeert aan te meten

Wat weet jij nou helemaal dat je je zo'n oordeel durft aan te meten?

dat flauwe Klokkenluiders

Oh, dat was ook al niet goed?

Je mag nog twee keer raden

Wat, Kut Marokkanen? Raymzter mag van mij volgend jaar winnen... :-)

JoB (JoB), Friday, 20 December 2002 18:54 (twenty-three years ago)

Golden Earring zou wel een terechte winnaar zijn ja. En misschien Kane of Tiësto ook wel.

In de nieuwe OOR staat een interview met Roksypopp (een Noorse band). Ze hebben het over A-Ha (de bekendste Noorse band ooit) en dat alle noren trots (zouden moeten) zijn op A-Ha, omdat het Noors is en zo'n groot internationaal succes. Daar zit eigenlijk best wel een boel in: met voetbal zijn we (bijna) allemaal voor Nederland, ook als de arrogante, irritante en veel te rijke Nederlandse internationals spelen tegen sympathieke, vriendelijke semi-profs uit Estland. Gek dat dat meestal bij muziek niet zo gaat, dat we Kane, Tiësto of anderen niet gewoon zien als onze internationals, waarvan we hopen dat die internationaal grote successen halen, terwijl we tegelijkertijd in eigen land de plaatselijke eerstedivisieclub (lees: muzikaal erg goede, maar weinig succesvolle artiest) supporteren.

Martijn Grooten (martijng), Friday, 20 December 2002 19:32 (twenty-three years ago)

Roksypopp

Dat krijg je er nu van als je vooral over muziek praat via de computer en weinig in-real-life. Dit moet natuurlijk Röyksopp zijn... ;-)

Martijn Grooten (martijng), Friday, 20 December 2002 19:33 (twenty-three years ago)


Wat weet jij nou helemaal dat je je zo'n oordeel durft aan te meten?

Argumenten werken bij mij meestal beter dan een arrogant VPRO-toontje.

Oh, dat was ook al niet goed?

Eens kijken, een soepele rapper, een professionele videoclip en een label dat er absoluut niet op uit was een rellerig sfeertje te scheppen met beelden van die rel. Ze waren fantastisch. Ik vond die Fantatischen Vier ook niet goed, of is dat ook tegen het zere been? : )

W.S. (W.S.), Friday, 20 December 2002 19:44 (twenty-three years ago)

Al zullen Job en ik ongetwijfeld hetzelfde VPRO-toontje hebben (?), zijn voorkeur deel ik in een aantal gevallen bepaald niet. De kanjers van hits van zowel Raymtzer als Brainpower vond ik helemaal niks. Ik vond het twee zeikplaten vanwege de niet te verteren melodielijntjes die de nummers kenmerkten (en nee, ik vind platen niet alleen goed als niemand ze kent ...).

erwin blom, Saturday, 21 December 2002 16:52 (twenty-three years ago)

Erwin, twas volgens mij de bedoeling om in deze draad te vertellen wie je denkt dat de Popprijs gaat winnen, niet om commentaar te geven op keuzes van anderen.

Ik denk dat een danceproducer gaat winnen, en waarschijnlijk Tijs/Tiesto. Tis ook niet mijn persoonlijke voorkeur (zou I-F zijn), maar voldoet wel aan wat volgens mij het belangrijkste criterium van de Popprijs is: heeft de artiest in kwestie iets betekent voor de Vaderlandsche Popmuziek, zowel in binnen- en buitenland? En dat heeft Tijs. Samen met Ferry, Sander en Armin heeft hij Hollandsche Dance een publieker gezicht gegeven, buitenlands respect afgedwongen en er ook nog een shitload of money mee verdient.

Andere vraag; hoe belangrijk is de Popprijs eigenlijk? De carriere van eerdere winnaars is niet noemenswaardig beter gaan lopen (integendeel, zou ik in het geval van Eboman, Postmen, Arling & Cameron en 2unlimited zeggen), het geld werd niet duidelijk aanwijsbaar besteedt aan geweldige muziek (of vond u Anouks nieuwe plaat wél geniaal?), of, korter gezegd, u en ik als luisteraar/consument, hebben er de afgelopen jaren maar verotte weinig van gemerkt.
Idem met de Pop-persprijs trouwens.

Het enige waar de Popprijs goed voor is, is dit soort discussies.

Guuz (Gzz), Saturday, 21 December 2002 17:54 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.