Hoofden op de hoes

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Uit het essay over Radiohead: "...en het eerste album met op de hoes een flatteuze foto van de band moet nog uitkomen."
Ik begon me af te vragen: hoevaak komt het nog voor dat een band zichzelf op de hoes laat zetten? Uit mijn eigen collectie kan ik zo gauw enkel oude cd's van Jonathan Richman en de Beach Boys bedenken. Enige recente voorbeeld dat ik kan bedenken is Belle & Sebastian met Sarah op de cover van de I'm Waking Up To Us-single. Al heeft B&S ook wel erg de draak gestoken met het fenomeen door een andere band op haar hoes te zetten (Múm op de Fold Your Hands-cover).

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 22 December 2002 12:58 (twenty-three years ago)

Essay over Radiohead in OOR moest er staan.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 22 December 2002 13:00 (twenty-three years ago)

Dat is volgens mij heel genre-specifiek. Bij rap/hiphop/r&b/singer-songwriter is je eigen smoel op de voorkant een eerste vereiste. Bij house/techno juist weer vooral niet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 22 December 2002 13:02 (twenty-three years ago)

Bij metal zet je je tronie niet op de hoes, maar op de binnenhoes.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 22 December 2002 13:05 (twenty-three years ago)

Artiesten als Frans Bauer, Marianne Weber en Jan Smit hebben altijd hun kop op de cover staan. :-)

Nicole Blommers (StarShine), Sunday, 22 December 2002 13:08 (twenty-three years ago)

Je zou je ook kunnen afvragen: is er wel een flatteuze foto van Tommie Yorke te maken? Of van die Greenwood die niet Jonny heet?

De ergste Tronie-Op-De-Cover-plaat van het jaar trof ik aan in de Onion AV Club's Least Essential Records of the Year-lijst: de solo plaat van Gary Cherone (hardrockfans weten: de voormalig zanger van Extreme en Van Halen), die zijn plaat Exit Elvis noemde en er met een pistool onder zijn kin voorop ging staan.
Dat hij afdrukt!

Guuz (Gzz), Sunday, 22 December 2002 13:39 (twenty-three years ago)

Leuk is ook het verschil waar te nemen tussen de zelfgemaakte kiekjes op platen van indie-groepen en de overduidelijk geposeerde vakfotografie op majors, al dan niet bedoeld als zogenaamd zelfgemaakt kiekje.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 22 December 2002 15:33 (twenty-three years ago)

bij folk en country platen zie je meestal ook wel de zanger of zangeres op de voorkant.. (Micheal de Jong, Linda Thompson..)

Ludo (Ludo), Monday, 23 December 2002 11:56 (twenty-three years ago)

na de 1e 2 platen, staan die koppies van Blonde Redhead op iedere hoes. Best mooi ook.

melle, Tuesday, 24 December 2002 02:20 (twenty-three years ago)

doet me toch weer even terug denken aan mijn allereerste plaat: double platinum van Kiss. staan de hoofden van allevier op alleen dan verwerkt in de platina kleurige hoes. heerlijk om met je vingers de contouren van Simons' tong te volgen.

ook aandoenlijk: de hoezen van de heavy metal gitaristen. vinnie moore, steve vai, john norum, marty friedman, jason becker, joey tafolla, yngwie malmsteen samen met hun gitaar.

theo (theo), Tuesday, 24 December 2002 08:26 (twenty-three years ago)

Beatles, en dan vooral gefotografeerd door... hoe heetie ook alweer?
groeten seb.

sebastiaan van den corput (sebastiaan van den corput), Tuesday, 31 December 2002 00:58 (twenty-three years ago)

five years pass...

Hoosteen op de hoes

Ol Bertie Dastard, Thursday, 27 March 2008 02:54 (eighteen years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.