Zijn we blij met de muziek DVD?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Ik ben nooit erg onder de indruk geweest van videobanden vol concerten of videoclips. Dientengevolge gaat ook het medium DVD Video wat langs me heen. Terecht?

Wel ben ik zeer benieuwd naar hoe de DVD Audio (8-kanaals weergave) zich gaat ontwikkelen. Binnen de klassieke muziek schijnt er al een revolutie gaande te zijn. Meningen?

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 08:12 (twenty-three years ago)

videoclips kijken vind ik vooral leuk wanneer ik niet weet wat er komen gaat. nu kijk ik al weinig films (thuis wel te verstaan). Concertregistraties kunnen mij doorgaans ook niet boeien. voor mij dus ook geen DVD.

en tja DVD audio... ik ben nog een man van de platen. daarbij vind ik de kwaliteit van de weergave van ondergeschikt belang. wat mij betreft dus geen revolutie.

overigens: kocht onlangs Rachmaninov's totesinsel op vinyl en die klinkt vele malen beter dan mij (dure en goede) cd uitvoering (martijn ter haar: hij komt eraan). beeld ik me dat vooral in of zit er een logica achter?

theo (theo), Monday, 23 December 2002 09:40 (twenty-three years ago)

daarbij vind ik de kwaliteit van de weergave van ondergeschikt belang. wat mij betreft dus geen revolutie.
Voor de duidelijkheid: die revolutie zit hem in de 8-kanaals weergave. Daarbij is stereo of zelfs quadrofonie ineens hopeloos achterhaald. Nu kun je nog duidelijker weergeven hoe het orkest is opgebouwd, waar het koper zich in de opstelling bevindt, etc. De geluidskwalitatieve revolutie (binnen de klassiek) betreft met name de SACD, maar da's weer een ander verhaal.

Ik heb me laten vertellen dat oorspronkelijke platen afgespeeld op een oorspronkelijke vinylinstallatie (dus eentje van voor het digitale tijdperk, inclusief de speakers) beter klinken dan een cd op zo'n installatie. Wie vooral een installatie uit het digitale tijdperk bezit (in dezelfde kwaliteitsklasse) zal het omgekeerde ervaren. Heeft ook met de tijd van opname te maken. Tegenwoordig worden platen (klassiek, pop, etc.) opgenomen en gemixt met de mogelijkheden van de cd in gedachten, vroeger was dat voor vinyl.

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 09:52 (twenty-three years ago)

Ik heb me laten vertellen dat oorspronkelijke platen afgespeeld op een oorspronkelijke vinylinstallatie (dus eentje van voor het digitale tijdperk, inclusief de speakers) beter klinken dan een cd op zo'n installatie.
ah! dat zou inderdaad het een en ander verklaren. wel opletten dus bij mijn aanschaf van nieuwe speakers...

theo (theo), Monday, 23 December 2002 10:21 (twenty-three years ago)

Voor de duidelijkheid: die revolutie zit hem in de 8-kanaals weergave. Daarbij is stereo of zelfs quadrofonie ineens hopeloos achterhaald. Nu kun je nog duidelijker weergeven hoe het orkest is opgebouwd, waar het koper zich in de opstelling bevindt, etc.

meerkanaals in muziekweergave is volkomen overbodig. een goede stereo opstelling kan een perfecte plaatsing weergeven met de juiste diepte. meerkanaals is onnatuurlijk, want als je naar een concert gaat komt het geluid ook alleen van voren.

bas (bas), Monday, 23 December 2002 11:21 (twenty-three years ago)

Maar is dat wel zo? Het Concertgebouw te A'dam staat bekend om zijn akoestiek: de muziek is overal, juist niet komend van een enkel punt. En los van onnatuurlijk, met stereo kon je al leuke trukken uithalen, laat staan met 8 kanalen...

Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 11:24 (twenty-three years ago)

als je naar een concert gaat komt het geluid ook alleen van voren
behalve bij Pink Floyd en Kong, roependen in een woestijn die er maar weer het zwijgen toe doen. ;-)

marieke (marieke), Monday, 23 December 2002 12:41 (twenty-three years ago)

SACD en DVD audio lijken me logisch. De huidige CD spelers zijn gebaseerd op de computertechniek van rond 1985. Hogere sample rate is gewoon beter.
Dat 8 kanaalsgedoe is meer een leuke grap voor platen dan een heel belangrijke toevoeging, het is natuurlijk ook ontwikkeld voor film.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 23 December 2002 12:41 (twenty-three years ago)

Zie ook Norberts stuk over de SACD. Helaas is de interessante reactie-thread niet meer online.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 23 December 2002 12:51 (twenty-three years ago)

Het Concertgebouw te A'dam staat bekend om zijn akoestiek: de muziek is overal, juist niet komend van een enkel punt

met een goede stereo set met goede speakers hoor je niet dat er maar twee speakers zijn. de plaatsing en diepte kunnen echt enorm goed zijn. daarbij zijn twee speakers in je kamer ook nog eens veel praktischer dan 5,6 en 8 kanaalssystemen, die ook nog eens heel gevoelig zijn wat betreft plaatsing. en zoals martijn als zegt: het systeem is uitgevonden voor filmweergave, dus waar praten we eigenlijk over?

bas (bas), Monday, 23 December 2002 23:16 (twenty-three years ago)

het systeem is uitgevonden voor filmweergave, dus waar praten we eigenlijk over?
Ho ho, DVD Video is uitgevonden voor filmweergave, DVD Audio voor muziek (en dan heb je ook nog DVD Rom). Verder vind ik dit een wat kortzichtig statement. Ik ben van mening dat je briljante dingen kan doen met 8 gescheiden kanalen. Zeker de IDM zal hier wel raadt mee weten. Wellicht staan we aan de vooravond van een revolutie.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 24 December 2002 08:28 (twenty-three years ago)

dvd audio is dus in essentie alleen maar mogelijk interessant voor een obscuur iets als idm, wat inderdaad wel een muziekgenre lijkt dat ten volle gebruik kan gaan maken van meerkanaals weergave. maar hoe je het wendt of keert: andere muziek is niet bedoeld voor meerkanaals. quadrofonische weergave zoals floyd en kong is heel leuk, zeker live was kong altijd een belevenis. dat zijn echter uitzonderingen, en of dat jammer is of niet laat ik in het midden. voor alle andere muziek die nu gemaakt wordt volstaan 2 speakers. mijn set van een cyrus 7 versterker, cyrus 7 cd-speler, dual platenspeler en epos m12 speakers geeft me een waanzinning mooi en diep geluid waar ik echt geen andere bronnen voor nodig heb. ik ben naar audiobeurzen geweest, heb echt mijn best gedaan voor meerkanaals, maar de muziekweergave vond ik verscrikkelijk: het geluid werd helemaal uit zijn verband gerukt en een totaal irreeel geluidsbeeld ontstond.

ik ben erg benieuwd naar sacd, maar ook die ontwikkeling staat nog teveel in de kinderschoenen om er goed oordeel over te vormen. daarbij komt ook nog het gebrek aan sacd bronnen om de hoek kijken: er zijn simpelweg nauwelijks titels verkrijgbaar. hopelijk gaat dat anders worden, anders heeft verdere invoering van geavanceerde systemen als sacd geen enkele zin.

bas (bas), Tuesday, 24 December 2002 17:23 (twenty-three years ago)

two months pass...
beste mensen.

het is zo dat een nieuwe lp beter klinkt dan een cd met hetzelfde nummer, dat komt door de manier van opnemen heb ik gehoord.
een lp word opgenomen van 5 hertz tot iets van 45000 hertz, wij horen van 20 tot 20000 hertz maar de tonen (het aantal hertz) dat wij niet horen geeft wel een bepaald accent aan de andere tonen dus krijgen ze tog net dat beetje extra, terwijl bij cd's denken ze, de mensen horen het tog iet meer buiten de 20-20000 hertz dus dat knippen we er af maar dan knip je ook dat beetje extra er af, dus.
maar dan heb je de vraag heb ik een goede naald voor mijn platespeler?
sommige naalden kunnen een groter frequentie aan als de andere!
dan de speakers, de meeste speakers gaan van 25 tot 22000 hertz dan heb je al best goeie speakers.
maar nu men de muziek dvd heeft of de sacd (super audio compact disc)
waar dus wel van 5 a 10 hertz tot 45000 opgenomen is willen de mensen dat dus ook door de speakers kunnen krijgen (want het is immers nieuw), daarom zijn er nu speakers (en systemen) die dat dus wel kunnen.
ik moet zeggen dat ik de nieuwe sacd's minstens zo goed vind klinken als de lp's(met een goede instalatie) dus voor mij is het een grote vooruitgang in het thuis beleven van muziek.

alex melsen, Sunday, 9 March 2003 19:13 (twenty-three years ago)

dan de speakers, de meeste speakers gaan van 25 tot 22000 hertz dan heb je al best goeie speakers.

er gaat bijna geen enkele speaker zo diep als 25 hertz, alleen subwoofers of extreem dure merken als avalon. 'normale' speakers hebben een gemiddeld laag bereik tussen de 38 en 55 hertz.

bas (bas), Sunday, 9 March 2003 22:43 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.