― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 08:12 (twenty-three years ago)
en tja DVD audio... ik ben nog een man van de platen. daarbij vind ik de kwaliteit van de weergave van ondergeschikt belang. wat mij betreft dus geen revolutie.
overigens: kocht onlangs Rachmaninov's totesinsel op vinyl en die klinkt vele malen beter dan mij (dure en goede) cd uitvoering (martijn ter haar: hij komt eraan). beeld ik me dat vooral in of zit er een logica achter?
― theo (theo), Monday, 23 December 2002 09:40 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 09:52 (twenty-three years ago)
― theo (theo), Monday, 23 December 2002 10:21 (twenty-three years ago)
meerkanaals in muziekweergave is volkomen overbodig. een goede stereo opstelling kan een perfecte plaatsing weergeven met de juiste diepte. meerkanaals is onnatuurlijk, want als je naar een concert gaat komt het geluid ook alleen van voren.
― bas (bas), Monday, 23 December 2002 11:21 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Monday, 23 December 2002 11:24 (twenty-three years ago)
― marieke (marieke), Monday, 23 December 2002 12:41 (twenty-three years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 23 December 2002 12:41 (twenty-three years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 23 December 2002 12:51 (twenty-three years ago)
met een goede stereo set met goede speakers hoor je niet dat er maar twee speakers zijn. de plaatsing en diepte kunnen echt enorm goed zijn. daarbij zijn twee speakers in je kamer ook nog eens veel praktischer dan 5,6 en 8 kanaalssystemen, die ook nog eens heel gevoelig zijn wat betreft plaatsing. en zoals martijn als zegt: het systeem is uitgevonden voor filmweergave, dus waar praten we eigenlijk over?
― bas (bas), Monday, 23 December 2002 23:16 (twenty-three years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 24 December 2002 08:28 (twenty-three years ago)
ik ben erg benieuwd naar sacd, maar ook die ontwikkeling staat nog teveel in de kinderschoenen om er goed oordeel over te vormen. daarbij komt ook nog het gebrek aan sacd bronnen om de hoek kijken: er zijn simpelweg nauwelijks titels verkrijgbaar. hopelijk gaat dat anders worden, anders heeft verdere invoering van geavanceerde systemen als sacd geen enkele zin.
― bas (bas), Tuesday, 24 December 2002 17:23 (twenty-three years ago)
het is zo dat een nieuwe lp beter klinkt dan een cd met hetzelfde nummer, dat komt door de manier van opnemen heb ik gehoord.een lp word opgenomen van 5 hertz tot iets van 45000 hertz, wij horen van 20 tot 20000 hertz maar de tonen (het aantal hertz) dat wij niet horen geeft wel een bepaald accent aan de andere tonen dus krijgen ze tog net dat beetje extra, terwijl bij cd's denken ze, de mensen horen het tog iet meer buiten de 20-20000 hertz dus dat knippen we er af maar dan knip je ook dat beetje extra er af, dus.maar dan heb je de vraag heb ik een goede naald voor mijn platespeler?sommige naalden kunnen een groter frequentie aan als de andere!dan de speakers, de meeste speakers gaan van 25 tot 22000 hertz dan heb je al best goeie speakers.maar nu men de muziek dvd heeft of de sacd (super audio compact disc)waar dus wel van 5 a 10 hertz tot 45000 opgenomen is willen de mensen dat dus ook door de speakers kunnen krijgen (want het is immers nieuw), daarom zijn er nu speakers (en systemen) die dat dus wel kunnen.ik moet zeggen dat ik de nieuwe sacd's minstens zo goed vind klinken als de lp's(met een goede instalatie) dus voor mij is het een grote vooruitgang in het thuis beleven van muziek.
― alex melsen, Sunday, 9 March 2003 19:13 (twenty-three years ago)
er gaat bijna geen enkele speaker zo diep als 25 hertz, alleen subwoofers of extreem dure merken als avalon. 'normale' speakers hebben een gemiddeld laag bereik tussen de 38 en 55 hertz.
― bas (bas), Sunday, 9 March 2003 22:43 (twenty-three years ago)