DE BESTE NL CLIPS ALLERTIJDEN

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Binnenkort in Nieuwe Revu, nu al op Subjectivisten.org, een lijst van beste Nederlandse videoclips, filmpjes voor Nederlandse artiesten/bands dus.
Hoe ziet uw top 5 eruit?

Guuz Hoogaerts, Wednesday, 19 March 2003 13:08 (twenty-three years ago)

Zelf maar aftrappen:

1. Bastian - You Got My Love

NRC riep deze budgetclip al eens uit tot beste NL Clip allertijden, en rightly so. Gemaakt door Sssander, is het idee erachter zo simpel dat je je afvraagt waarom je er zelf niet opkwam: vraag een hoop meisjes met geprononceerde bovenlichamen om een serie T-shirts aan te trekken met slogans die in de tekst van het liedje voorkomen, en film de torso's zonder hoofd. Opwindend-intrigerend, en voor een appel en een ei gemaakt. Goed nummer, ook nog eens. Latere clips van Bastian en Sander waren trouwens ook niet slecht.

2. Golden Earring - When the Lady Smiles
Een échte,duur ogende clip, gemaakt door Dick Maas, met de controverse die een filmpje van Nederlandse makelijk nou eenmaal nodig heeft om op te vallen - in dit geval een nonnenverkrachting. Het komische talent van George 'Vieze Man' Kooymans is helaas nooit meer uitgebuit.

3. Blue Murder - Stalking The Deerpark
Rogier (van de) Ploeg was niet alleen gitarist van Blue Murder, maar ook een begenadigd clipmaker, die met zeer beperkte middelen toch aardig resultaat bereikte. Deze clip, ergens halverwege de jaren tachtig gemaakt voor zijn eigen gitaarband, was een prachtig schaduwspel met uitgeknipte kartonnetjes.

4. Svensson en Gielen - Titelweetik niet
Ik háát trance, maar de clip bij dit nummer (waarvan ik de titel kwijt ben) is een fraaie herbewerking van de Franse cultfilm La Grande Bouffe, met schone meiskes met weinig kleertjes, en vretende zwijnen van mannen.


5. Sarah - Ik laat me gaan
Het nummer was zozolala, maar wát een lekker wijf. En wat ging ze te keer met die pakken yoghurt.

Gzzzelf, Wednesday, 19 March 2003 13:29 (twenty-three years ago)

Alweer een "Beste Nederlandse ..."-lijst? Wat is dat toch voor een rare beperking? Waarom niet de Beste Video's Aller Tijden Waarbij de Bassiste een Raar Hoedje Opheeft?

Nederlandse video's zijn over het algemeen dra-ma-tisch slecht.
Eigenlijk kan ik er helemaal geen 5 verzinnen...
1: Tony Scott - "The Greenhouse Effect"
2: Brainpower - "Door Merg en Brain"

Daar hou ik het maar bij. En Golden Earring zal wel winnen, met "When the Lady Smiles". Oei oei, een non met een kanten bh. Daar kan toch niks tegen op?
[edit toen ik niet mocht posten wegens ingevoegde mededeling: zie je wel! >-(]

Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 13:30 (twenty-three years ago)

Oh, voeg er Arling & Cameron - W.E.E.K.E.N.D. maar aan toe. Dat zijn er al 3!

Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 13:39 (twenty-three years ago)

Alweer een "Beste Nederlandse ..."-lijst? Wat is dat toch voor een rare beperking? Waarom niet de Beste Video's Aller Tijden Waarbij de Bassiste een Raar Hoedje Opheeft?

Precies. Juist dit soort positieve discriminatie zorgt ervoor dat we Nederlandse bandjes als een soort van overcompensatie altijd erg zuur benaderen.

(En ik kijk nooit clips. Geen lijstje dus.)

Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 19 March 2003 13:40 (twenty-three years ago)

Mmm, je zou Paul Verhoevens Showgirls een grote videoclip kunnen noemen en dat zou dan mijn favoriet zijn. Die van de Spookrijders als irritante cops is ook nog wel te pruimen.

Omar (Omar), Wednesday, 19 March 2003 14:06 (twenty-three years ago)

Alweer een "Beste Nederlandse ..."-lijst? Wat is dat toch voor een rare beperking?

omdat Gzzz input nodig heeft voor z'n artikel ;-)

marieke (marieke), Wednesday, 19 March 2003 14:06 (twenty-three years ago)

Waarom niet de Beste Video's Aller Tijden Waarbij de Bassiste een Raar Hoedje Opheeft?
Gisteren ook sex and the city gekeken, Vasquesz? :)

Maarten (sivle79), Wednesday, 19 March 2003 14:09 (twenty-three years ago)

Die "low budget" Acda en de Munnik-clips vind ik altijd op de één of andere manier wel aardig, vooral Niet Of Nooit Geweest.

Ook de tuinkabouters in Tumble And Fall van Johan kunnen mijn goedkeuring wel krijgen.

Michel (Michel), Wednesday, 19 March 2003 14:27 (twenty-three years ago)

moeilijk hoor, ik moest wel effe lachen toen ik de naam Tony Scott zag staan, was dat niet die indiaanse rapper?
anyway, mooie of toch eigenlijk meer lachwekkende clips:
1. toch maar de golden earring met the lady smiles, met meesterlijke bijrollen van drummer caesar als psychiater en ouwehansvdburg als glazenwasser. ook george ia als chirurg erg grappig 9lees: smerig). wie was toch ook weer de roodharige lady in dit clipje?
2. zwart wit van frank boeijen, onbedoeld hilarisch slecht, vooral als de toemalig band van frank als "bad guys" moet poseren.
3. de bom van doe maar, de lichteffecten als de bom valt en dat ze dan alle 4 op de grond gaan liggen, wat een gestuntel!
4. krezip; wont cry , mooie kennismaking met grote talentjes, lekker in een hollands plattelanddecor met tegenwind gitaar spelen en playbacken, zo leuk en fris en jong!
5. ivy green ; good thing happen (1 x op tv bij VPRO, gelukkig toen getaped) ouwe jongens lekker lol trappend in zompige weilanden en er sneuvelt een hele mooie rode gitaar! tim where r u!
6. clearnight moonlight en twilight zone van de earring waren ook leuk trouwnes en vergeet daryll ann in japan niet maar welk liedje hoorde daar eignlijk bij? (in ieder geval pre de grandaddy baard van dhr Paulusma)

eric, Wednesday, 19 March 2003 15:38 (twenty-three years ago)

Tony Scott [...], was dat niet die indiaanse rapper
Ja inderdaad ja. En "The Greenhouse Effect" is één van de leukste videoclips aller tijden. Zeker de beste Nederlandse.

Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 18:37 (twenty-three years ago)

Golden Earring - When The Lady Smiles natuurlijk

zilverberg.tk (zilverberg.tk), Wednesday, 19 March 2003 19:18 (twenty-three years ago)

1 Bastian-You got my love (Geniale clip)
2
3
4 Golden Earring-When the lady smiles
5 Sarah-Ik laat me gaan

De nummers 2 en 3 zou ik zo gauw niet weten,aangezien ik niet echt vaak naar clips kijk en me dan al helemaal niet afvraag of het een Nederlandse clip is.Maar deze "springen" er wel echt uit.
Bij Tony Scott moet ik altijd denken aan de platen;Music for yoga-meditation en Music for Zen-meditation.

michaël baptiste, Wednesday, 19 March 2003 19:58 (twenty-three years ago)

André Hazes - Zij gelooft in mij
Zelfs de meest vindingrijke clipmaker kan zo'n schoonmoeder niet verzinnen.

Alex van der Hulst, Wednesday, 19 March 2003 22:36 (twenty-three years ago)

wat een vreselijke lijstjes allemaal.
maar het leukste clipje is nog steeds die van die draagbare telefoondinges of zo (weetikveel hoe die heet, weetikveel waar het over gaat, kan me er geen enkel beeld van herinneren), en daar zit dan "bohemian like you" onder van de dandy warhols.

jos, Wednesday, 19 March 2003 23:42 (twenty-three years ago)

Into Routine - Coparck
Gezien op verzamel DVD van Labels. Leuk miniatuurfilpje.

Leaves - The Gathering
Al wat oudere video, lekker mysterieus, toen The Gathering nog metal was dus dat betekend donker en veel bomen e.d.

Die video van Kopna Kopna (titel kwijt) waarin ze die SMS toestanden op de hak nemen is ook erg goed.

Mind Reflections - Pestilence
Rare videoclip van vroegere metaltrots. Ik herinner me een muur van tv-schermen en vage beelden van de heren muzikanten. Uit 1993.

Ook kostelijk: die De Kast parodie Jelle. In de categorie lekker flauw.

Marty, Thursday, 20 March 2003 08:56 (twenty-three years ago)

En wat te denken van Into routine van Coparck. Ook een erg goede videoclip.

marian van kesteren, Thursday, 20 March 2003 10:24 (twenty-three years ago)

Peter Pan Speedrock - Resurrection.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 20 March 2003 12:12 (twenty-three years ago)

the proov met feel the heat mogen we niet vergeten.
en de clip van bjork, door inez van lamsweerde.
is dat een nederlandse clip?
want dan is hij wel de beste!

joost heijthuijsen, Thursday, 20 March 2003 13:58 (twenty-three years ago)

maar dan tellen die van Anton Corbijn ook mee...

monopoli, Thursday, 20 March 2003 21:38 (twenty-three years ago)

Die Nirvana-clip? Wel een geinig tijdsbeeld, maar net zoiets als de lay-out van een blad als RayGun: al gedateerd bij verschijnen.

Jan Peter (janpeter), Friday, 21 March 2003 00:47 (twenty-three years ago)

Die video voor "Heart Shaped Box" bedoel je toch hopelijk niet? Vind ik de lelijkste video aller tijden.

Vasquesz, Friday, 21 March 2003 09:50 (twenty-three years ago)

Deeper Shade of Soul van UDS. De Squad in een tank op Vlieland (?). Daar kon je al vermoeden dat de heer Tilon gebukt gaat onder een nogal kinderachtige oorlogje-spelenfetish.

Was een van de eerste Nederlandse clips op MTV.

Bram, Tuesday, 25 March 2003 10:24 (twenty-three years ago)

Wat dachten jullie van Stumble and Fall van Johan. Ik vond het nummer zelf niet zo geweldig, maar het concept waar de clip op is gebaseerd is natuurlijk wel verskrikkelijk origineel...!

Vincent Dijkema, Tuesday, 25 March 2003 21:42 (twenty-three years ago)

Was Stumble and Fall die clip met de kabouters of met de broekplassers?

Bram, Wednesday, 26 March 2003 07:56 (twenty-three years ago)

De naam is TUMBLE and Fall, maar inderdaad: de tuinkabouterclip. Erg komisch.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 26 March 2003 08:21 (twenty-three years ago)

> maar dan tellen die van Anton Corbijn ook mee...

Depeche Mode!! Enjoy The Silence (toch?). David Gahan in rooie bontcape met kroon op z'n hoofd die op een kale berg met een strandstoel in de weer is!!

En die recente video voor U2 was ook weer zo'n potsierlijk gedrocht vol zwaar op de maag liggende 'symboliek' in gruizig zwart/wit.

(jg) ((jg)), Wednesday, 26 March 2003 12:19 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.