― Guuz Hoogaerts, Wednesday, 19 March 2003 13:08 (twenty-three years ago)
1. Bastian - You Got My Love
NRC riep deze budgetclip al eens uit tot beste NL Clip allertijden, en rightly so. Gemaakt door Sssander, is het idee erachter zo simpel dat je je afvraagt waarom je er zelf niet opkwam: vraag een hoop meisjes met geprononceerde bovenlichamen om een serie T-shirts aan te trekken met slogans die in de tekst van het liedje voorkomen, en film de torso's zonder hoofd. Opwindend-intrigerend, en voor een appel en een ei gemaakt. Goed nummer, ook nog eens. Latere clips van Bastian en Sander waren trouwens ook niet slecht.
2. Golden Earring - When the Lady SmilesEen échte,duur ogende clip, gemaakt door Dick Maas, met de controverse die een filmpje van Nederlandse makelijk nou eenmaal nodig heeft om op te vallen - in dit geval een nonnenverkrachting. Het komische talent van George 'Vieze Man' Kooymans is helaas nooit meer uitgebuit.
3. Blue Murder - Stalking The DeerparkRogier (van de) Ploeg was niet alleen gitarist van Blue Murder, maar ook een begenadigd clipmaker, die met zeer beperkte middelen toch aardig resultaat bereikte. Deze clip, ergens halverwege de jaren tachtig gemaakt voor zijn eigen gitaarband, was een prachtig schaduwspel met uitgeknipte kartonnetjes.
4. Svensson en Gielen - Titelweetik nietIk háát trance, maar de clip bij dit nummer (waarvan ik de titel kwijt ben) is een fraaie herbewerking van de Franse cultfilm La Grande Bouffe, met schone meiskes met weinig kleertjes, en vretende zwijnen van mannen.
5. Sarah - Ik laat me gaanHet nummer was zozolala, maar wát een lekker wijf. En wat ging ze te keer met die pakken yoghurt.
― Gzzzelf, Wednesday, 19 March 2003 13:29 (twenty-three years ago)
Nederlandse video's zijn over het algemeen dra-ma-tisch slecht.Eigenlijk kan ik er helemaal geen 5 verzinnen...1: Tony Scott - "The Greenhouse Effect"2: Brainpower - "Door Merg en Brain"
Daar hou ik het maar bij. En Golden Earring zal wel winnen, met "When the Lady Smiles". Oei oei, een non met een kanten bh. Daar kan toch niks tegen op? [edit toen ik niet mocht posten wegens ingevoegde mededeling: zie je wel! >-(]
― Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 13:30 (twenty-three years ago)
― Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 13:39 (twenty-three years ago)
Precies. Juist dit soort positieve discriminatie zorgt ervoor dat we Nederlandse bandjes als een soort van overcompensatie altijd erg zuur benaderen.
(En ik kijk nooit clips. Geen lijstje dus.)
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 19 March 2003 13:40 (twenty-three years ago)
― Omar (Omar), Wednesday, 19 March 2003 14:06 (twenty-three years ago)
omdat Gzzz input nodig heeft voor z'n artikel ;-)
― marieke (marieke), Wednesday, 19 March 2003 14:06 (twenty-three years ago)
― Maarten (sivle79), Wednesday, 19 March 2003 14:09 (twenty-three years ago)
Ook de tuinkabouters in Tumble And Fall van Johan kunnen mijn goedkeuring wel krijgen.
― Michel (Michel), Wednesday, 19 March 2003 14:27 (twenty-three years ago)
― eric, Wednesday, 19 March 2003 15:38 (twenty-three years ago)
― Vasquesz, Wednesday, 19 March 2003 18:37 (twenty-three years ago)
― zilverberg.tk (zilverberg.tk), Wednesday, 19 March 2003 19:18 (twenty-three years ago)
De nummers 2 en 3 zou ik zo gauw niet weten,aangezien ik niet echt vaak naar clips kijk en me dan al helemaal niet afvraag of het een Nederlandse clip is.Maar deze "springen" er wel echt uit.Bij Tony Scott moet ik altijd denken aan de platen;Music for yoga-meditation en Music for Zen-meditation.
― michaël baptiste, Wednesday, 19 March 2003 19:58 (twenty-three years ago)
― Alex van der Hulst, Wednesday, 19 March 2003 22:36 (twenty-three years ago)
― jos, Wednesday, 19 March 2003 23:42 (twenty-three years ago)
Leaves - The GatheringAl wat oudere video, lekker mysterieus, toen The Gathering nog metal was dus dat betekend donker en veel bomen e.d.
Die video van Kopna Kopna (titel kwijt) waarin ze die SMS toestanden op de hak nemen is ook erg goed.
Mind Reflections - PestilenceRare videoclip van vroegere metaltrots. Ik herinner me een muur van tv-schermen en vage beelden van de heren muzikanten. Uit 1993.
Ook kostelijk: die De Kast parodie Jelle. In de categorie lekker flauw.
― Marty, Thursday, 20 March 2003 08:56 (twenty-three years ago)
― marian van kesteren, Thursday, 20 March 2003 10:24 (twenty-three years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 20 March 2003 12:12 (twenty-three years ago)
― joost heijthuijsen, Thursday, 20 March 2003 13:58 (twenty-three years ago)
― monopoli, Thursday, 20 March 2003 21:38 (twenty-three years ago)
― Jan Peter (janpeter), Friday, 21 March 2003 00:47 (twenty-three years ago)
― Vasquesz, Friday, 21 March 2003 09:50 (twenty-three years ago)
Was een van de eerste Nederlandse clips op MTV.
― Bram, Tuesday, 25 March 2003 10:24 (twenty-three years ago)
― Vincent Dijkema, Tuesday, 25 March 2003 21:42 (twenty-three years ago)
― Bram, Wednesday, 26 March 2003 07:56 (twenty-three years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 26 March 2003 08:21 (twenty-three years ago)
Depeche Mode!! Enjoy The Silence (toch?). David Gahan in rooie bontcape met kroon op z'n hoofd die op een kale berg met een strandstoel in de weer is!!
En die recente video voor U2 was ook weer zo'n potsierlijk gedrocht vol zwaar op de maag liggende 'symboliek' in gruizig zwart/wit.
― (jg) ((jg)), Wednesday, 26 March 2003 12:19 (twenty-three years ago)