Dansplaatjes luisteren

Message Bookmarked
Bookmark Removed
De lokale platenzaak hier is nogal populair onder dance-liefhebbers. Dus terwijl ik een stapeltje indie-ceedeetjes aan het luisteren ben, is de zaak gevuld met hip geklede dance-liefhebbers, die met stapels elpees en 12-inches (nooit eens bescheiden een of twee, altijd minstens tien) naar de gereedstaande draaitafels lopen om deze te beluisteren. Dat is een serieuze aangelegenheid. Een blik naar de omgeving of naar het zonnetje buiten kan er niet vanaf. Het zou je immers maar gebeuren dat je daardoor die ene plaat met die essentiële groove verkeerd beoordeelt.
Het meest opmerkelijke is echter de manier waarop men de platen beluistert. Niet gewoon zoals ik, het ongetwijfeld erg "rockistische" beluisteren van een aantal nummers en op die manier beoordelen of ze het kopen waard is. Nee, de naald wordt heel serieus aan de buitenkant op de plaat "gelegd", waarna ze na twee seconden de naald een stukje naar binnen verplaatsen. Dit patroon herhaalt zich en zo wordt gedurende een halve minuut de plaat "afgelopen". Hierna wordt besloten de plaat te kopen of terug te leggen.
Wat ik me nu al tijden afvraag: hoe kun je op grond van een paar twee seconden-stukjes nu horen of de plaat goed is? Op wat voor een criteria wordt er bij dance-platen gelet? Ik ben echt niet allergisch voor dansmuziek, maar ook daarbij let ik er altijd op of er leuke liedjes op de plaat staan. Dat kan ik op grond van samples van twee seconden niet horen.

Martijn Grooten (martijng), Sunday, 23 March 2003 18:33 (twenty-three years ago)

Liedjes? :) Nee even serieus. Ik kan alleen een beetje gissen omdat ik een "rockistische" dance liefhebber ben die niet echt leef van 12-inches maar meer van compilaties en mix-cds. Ik gok: it's all about the BPMs.

Omar (Omar), Sunday, 23 March 2003 21:03 (twenty-three years ago)

Ik herken mijzelf wel in het door Martijn geschetste gedrag. Ik heb een gertraind oor! Ik hoor vrij snel of iets mogelijk wat voor mij is (zo ja: dan luister ik iets langer om het zeker te weten). Dat werkt bij dansplaten inderdaad heel anders dan bij rock-cd's. Daarvan jas ik er ook een aantal per week door (maar dan thuis). Dan zet ik gewoon de cd aan en laat ik een nummer zo anderhalve minuut lopen voordat ik eventueel begin te skippen. In een 12" let je op geluiden en niet op liedjes want die zijn er meestal niet. Als dat wel zo is, luister ik eerder of de stem mij bevalt dan of de song zo fantastisch is, want dan nog gaat het in eerste instantie om de geluiden en de groove. BPM's boeien mij niet, maar ik ben dan ook geen club- maar een radio-dj.

JoB (JoB), Sunday, 23 March 2003 21:48 (twenty-three years ago)

Dance hangt sowieso van plagiaat aan elkaar, dus de gemiddelde gauwdief heeft er slechts twee seconden voor nodig om zijn slag te slaan.

Klaas (Klaas), Monday, 24 March 2003 00:14 (twenty-three years ago)

Zoals Job al aangeeft: bij dance draait het niet om het liedje maar om de melodie, de grooe - de baslijn dus - en waar het voorkomt de zang. 'rock' luister ik inderdaad heel anders, maar wel geldt dat ik 'rock' muziek zonder liedjesstructuur net zo luister als dance?

dance hangt van plagiaat aan elkaar? een deel ervan wel, net als een deel van de 'rock' daarvan aan elkaar hangt. klaas heeft blijkbaar nog nooit goede originele dance gehoord.

theo (theo), Monday, 24 March 2003 08:09 (twenty-three years ago)

bij dance draait het niet om het liedje maar om de melodie, de grooe - de baslijn dus - en waar het voorkomt de zang.

Niet het liedje maar de melodie, de groove en de zang? Definieer 'liedje'.

Overigens lijken de mensen in Martijns beschrijving me gewoon (club)DJ's, die inderdaad alleen opbouw en bpm van een dancetrack 'scannen'.

Vasquesz, Monday, 24 March 2003 08:13 (twenty-three years ago)

Riff/groove gebaseerde rock luister ik net zo. Even intro skippen en binnen 10 seconden weet je of de riff goed is en de stem van de zanger je aanstaat.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 24 March 2003 09:29 (twenty-three years ago)

Overigens lijken de mensen in Martijns beschrijving me gewoon (club)DJ's, die inderdaad alleen opbouw en bpm van een dancetrack 'scannen'.

Gezien de leeftijd van sommige van die lui, gezien de grote hoeveelheid (zoveel club's zijn er bij lange na niet) en vooral gezien hun gedrag (sommigen beluisteren - heel aandoenlijk - platen via een oorschelp van de koptelefoon...) vermoed ik dat het eerder wannabe-DJ's zijn.

Martijn Grooten (martijng), Monday, 24 March 2003 09:33 (twenty-three years ago)

"wannabe-DJ's"

Slaapkamer dj's lijkt me dan net een iets lievere / diplomatischere / correctere beschrijving...
en hiervan zijn er stapels....

Johan (Johan), Tuesday, 25 March 2003 19:44 (twenty-three years ago)

Slaapkamer dj's lijkt me dan net een iets lievere / diplomatischere / correctere beschrijving...

Eens.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 25 March 2003 19:51 (twenty-three years ago)

klaas heeft blijkbaar nog nooit goede originele dance gehoord.


Klopt Theo, ik heb inderdaad nog nooit goede originele dance gehoord. ; )

Klaas (Klaas), Tuesday, 25 March 2003 22:44 (twenty-three years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.